Nya BMW 1-serie med framhjulsdrift siktad i Tyskland
BMW 1-serie generation två är på väg mot sitt sjunde levnadsår vilket betyder att handduken är redo att kastas in. Nu har vi en handfull nya spionbilder som visar upp nya generationen – en generation som driver på framhjulen.
Ett tag gapade det tomt i BMW:s modellprogram när det kom till golfklasstora modeller. Efter 1970-talets Touring-modell av 02-serien dröjde det ända till 1994 innan 3-serie (generation E36) dök upp i så kallat Compact-utförande. Sedan dess har BMW hållit sig kvar i storleksklassen med ytterligare en 3-serie Compact (E46) och därefter med 1-serie generation ett (E87) och två (F20) där sistnämnda nu är på väg mot pension. Och BMW har inte en tanke på att lämna klassen då en tredje generation 1-serie är på ingång, troligtvis under nästa år som årsmodell 2019.
När tredje generationen tar vid gör den det med en i BMW-kretsar stor och omdiskuterad teknisk nyhet. Modellen byter nämligen plattform till den som benämns UKL. Det betyder att nya 1-serie kommer att dela plattformsteknik med senaste generationen Mini-modeller, med BMW 2-serie Active Tourer och 2-serie Gran Tourer, med nya X1 samt med 1-serie Sedan som säljs i Kina. Plattformsbytet innebär inte bara släktskap med nämnda modeller utan av största betydelse är att bakhjulen slutar driva och att framhjulen tar över den uppgiften. Nya BMW 1-serie blir helt enkelt framhjulsdriven.
Många BMW-fans går upp i limningen av att höra ordet framhjulsdrift, men vad gäller 1-serie är det egentligen ingen större fara. En undersökning för sju år sedan tydliggjorde nämligen att fyra av fem ägare av BMW 1-serie tror att de kör en framhjulsdriven bil. Endast 20 procent av ägarna vet om att deras bil är bakhjulsdriven. Åtminstone var det så då, frågan är om de är mer upplysta i dag. Men undersökningen är en tydlig hint om att bilköpare i denna storleksklass förväntar sig att drivningen sker på framhjulen.
Bilen vi ser på bilderna här är alltså nya 1-serie och trots hård maskering ser vi några av nyheterna. Den tydligaste av dem alla är den nedre fönsterlinjen längs sidorna inte längre blir så spikrak och horisontell som i dag. Nya generationen bjuder på en linje som slutar uppåt betydligt ju längre bak på bilen man tittar. Det ger modellen en sportigare profil men gagnar självfallet inte barn som placeras i baksätet. I stället för att titta på djur och natur får de titta på en dörrsida, som i och för sig kan vara trevligt korta perioder. En annan förändring är att bakrutan är mindre vertikal än i dag och att takvingen är mer iögonfallande.
Det är svårt att avgöra hur stor nya 1-serie är, men vi ser ändå ganska tydligt att framaxeln är mer tillbakadragen och är placerad närmare kupéutrymmet än på dagens generation. Överhänget fram är med andra ord lite längre.
Två ganska grova puffror i rumpan och stora bromsar, vilket syns tydligt bakom främre fälgarna, får oss att tro att det är prestandaversionen M140i som fångats på bild (den blir xDrive-fyrhjulsdriven). Någon ”M1” är sannolikt inte planerad, däremot en lång rad andra varianter med båda tre- och fyrcylindriga bensin- och dieselmotorer. Och med tanke på att andra UKL-plattformsbaserade modeller finns i laddhybridutförande kan vi mer eller mindre vara säkra på att nya 1-serie också kommer i ett utförande där en elmotor med tillhörande laddningsbara batterier trycks ned vid sidan om en förbränningsmotor. Det finns även stora möjligheter till en helt eldriven variant av nya 1-serie, men räkna in med en sådan vid lanseringen.
En annan detalj som kan vara av intresse för spekulanter av nya 1-serie är karossvarianterna. Det är inte bekräftat, men tredörrarsversionen verkar utgå ur sortimentet och det mer praktiska alternativet med fem dörrar kommer att stå för alla försäljning – utanför Kina vill säga, för där säljs som redan nämns 1-serie Sedan.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se