Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
En styck BMW G60 laddhybrid på Münchens gator. G60 är nya 5-series interna generationsbeteckning.
En styck BMW G60 laddhybrid på Münchens gator. G60 är nya 5-series interna generationsbeteckning.
En styck BMW G60 laddhybrid på Münchens gator. G60 är nya 5-series interna generationsbeteckning.
En styck BMW G60 laddhybrid på Münchens gator. G60 är nya 5-series interna generationsbeteckning. Foto: CarPix

Nya BMW 5-serie nu ute i trafiken

På gatorna i München rullar nu testprototyper av kommande generation BMW 5-serie, ett tecken på att saker och ting närmar sig...

Hela världens ögon (nåja, kanske inte hela) är riktade mot München. Inte riktigt i samma stil som när staden var värd för OS 1972, även om München än en gång är värd – nu för den internationella bilsalongen IAA Mobility.
I samma veva som nya bilar och konceptfordon står utställda i mässhallar och på andra platser i staden har BMW passat på att rulla ut en helt annan modell på gatorna, nämligen nya BMW 5-serie.

Första spionbilderna fick vi ta del av redan för ett par månader sedan, men då höll sig bilarna – en laddhybrid samt en elbil – inom ett inhägnat område som tillhör BMW.
På de nya spionbilderna får vi än en gång se laddhybridversionen som avslöjas i och med dekalerna på dörrsidorna (denna gång går det inte att se laddluckan på vänster framskärm). Det är denna modellversion som nu har fått tillåtelse att ta steget ut till trafiken som breder ut sig på Münchens gator. För den oinvigde kanske det kan tyckas märkligt att BMW alltid ses i just München, men förklaringen är enklare än vad man kan tro – München är BMW:s hemstad, där har företaget huvudkontor, fabrik, museum och mycket annat.

En styck BMW G60 med bensin- eller dieselmotor under huven. Foto: CarPix

Vi får även, för första gången, se en bensin- eller dieseldriven G60, vilket är internbeteckningen på nya 5-serie. Denna modellversion verkar alldeles nyligen ha anlänt, via lastbil, till det inhägnade området, men inom kort lär den också rulla ut på stadens gator.

Bilarna bjuder inte på mycket nytt jämfört med vad vi fick se i somras, maskeringen som ska avskräcka nyfikna från att kika för mycket är fortfarande lika kraftig. Vad vi däremot får se är en skymt att insidan, dock är instrumentbrädan lika kraftigt maskerad som bilens yttre och vi går därmed bet om en första inblick i förarmiljöns utförande. Ratten finns åtminstone kvar, så helt självkörande är bilen inte...

Så här skulle nya BMW 5-serie kunna se ut. Illustrationen baseras på det lilla spionbilderna avslöjar samt uppgifter som florerar i kretsar som har insyn i BMW:s arbete. Foto: Magnus.Concepts / CarPix

Mest intressant med nya 5-serie är förstås den elektriska versionen som sannolikt kommer att få beteckningen i5. Här kan vi misstänka att den får samma drivlina som instegsversionen av nya elektriska suven iX som kommer ut på vägarna i november i år. xDrive40 heter drivlinan som består av två elmotorer på totalt 326 hästkrafter (240 kW) som driver båda hjulparen. Ett alternativ är förstås också eDrive40-drivlinan som finns i helt nya BMW i4 (även den rullar ut på vägarna i november) och som har högre effekt – 340 hästkrafter (250 kW) – plockat ur en elmotor som driver bakre hjulparet.

Hur det än blir med elmotor, batteri, drivhjul och räckvidd kommer BMW i5 att bli sprillans nya Mercedes EQE:s tuffaste konkurrent vid sidan om kommande Audi A6 e-tron.

Nya 5-serie ligger lanseringsmässigt fortfarande några år fram i tiden, nuvarande generation uppdaterades relativt nyligen. Tidigast 2023 om BMW följer ”normal livscykelstandard” hos bilmodeller, men vi tror knappast att BMW kan/vill vänta med elektriska i5 så länge med tanke på att EQE lanseras under nästa år. Kanske vi får se i5 på vägarna innan vi får se övriga 5-serieversioner där...