Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Foto: CarPix

Nya BMW 5-serie Touring visar upp insidan

I en ny uppsättning spionbilder på nya generationen BMW 5-serie Touring (G31) får vi för första gången se hur delar av instrumentbrädan, mittkonsolen och ratten ser ut.

Spionbilder på nya BMW 5-serie, som väntas lanseras mot slutet av 2016 alternativt våren 2017, har vi sett många gånger tidigare. Inte ens Touring-versionen (kombin) är det första gången vi ser, den såg vi nämligen redan sommaren 2013 i samma veva som BMW visade upp dagens 5-serie (F10 sedan/F11 kombi) i ansiktslyft utförande.

Visst har bilen som i går fotograferades på Nürburgring lite mindre maskering, men det är ändå ganska svårt att fästa ögat på de nya detaljerna. Det skulle i så fall vara de nya ytterbackspeglarna och något annorlunda form på hajfensantennen på taket. Studerar man bilderna noggrant finns det andra, mer diffusa detaljer att notera, exempelvis en tydligare skuldra under sidofönstren och att dörrhandtagen inte längre är placerade i ett längsgående plåtveck.

Foto: CarPix

 Interiören känns typiskt BMW, men bjuder på en hel del nyheter för 5-serien. Mycket är hämtat från nya 7-serie.

Det intressanta här är i stället interiören. För första gången får vi en god bild av vad nya BMW 5-serie generation G30/G31 kommer att erbjuda. Först och främst ser vi att infotainmentskärmen är fristående i stället för att vara helintegrerad i instrumentbrädan som i dag. Placeringen ovanpå, med en svag vridning åt förarens håll, började 3-serie med dagens generation kom för några år sedan, därefter har allt fler BMW-modeller gått samma väg, nu senast nya 7-serie. Skärmen ser högre och smalare ut än på 7-serie.

Rattens utformning är ny för 5-serie och ser precis likadan ut som på nya 7-serie. Även den längre och mer tillplattade växelväljaren är hämtad från 7-serie.

Mittkonsolen yta med ventilationsutblås och radiodel har helt ny utformning. Sistnämnda ser ut att ha anammat en hel del från den design som finns i 7-serie. Även ventilationsutblåsens reglage för mängden lufttillförsel har placerats undertill i stället för vid sidan om som 5-serie har i dag. På 7-serie är det samma lösning.

Tycker du att finishen ser lite billig ut och att knapparna blänker lite väl mycket? Tänk då på att vad vi tittar på är en testprototyp. När bilen väl visas offentligt lär det vara snyggare ytor på detaljerna.

Hade man inte vetat bättre hade man trott att det var dagens 5-serie Touring som BMW är ute och testar. Foto: CarPix

Nya 5-serie baseras på samma plattform som nya 7-serie. Det betyder att många tekniska detaljer kommer att gå igen, detaljer som sparar en hel del vikt. Så räkna med att nya 5-serie blir betydligt lättare än dagens, även om den inte blir mindre. Rymligare blir den också, även om måtten blir snarlika.

Under huven är det fyr- och sexcylindriga motorer som utgör grundstommen, men trecylindriga motorer lär också dyka upp. En laddhybridversion kan vi vänta oss, kanske också en helt eldriven version längre fram i tiden.

Du som oroar dig för framhjulsdrift – bara lugn! 5-serie kommer att behålla sin bakhjulsdrift.