Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Foto: CarPix

Nya BMW M5 tar form

Nu har BMW börjat testa riktiga M5 ute på gator och vägar i och utanför hemstaden München.

Dagens BMW M5 når nästa år förskoleklassålder, en normal ålder för pension i M5-familjen. F90, som nuvarande M5 internt heter hos BMW, kliver även den åt sidan när sex år nås. I dess ställe kommer generation G90 som väntas debutera under 2023. Med andra ord är det inte särskilt mycket tid kvar för utveckling och det är anledningen till att BMW nu har börjat testa nya M5 som prototyp, det vill säga den riktiga bilen. Tidigare M5:or som synts maskerade ute i trafiken och på Nürburgring har varit så kallade mulor med karosser från kommande 5-serie (som också blir helt eldriven och då heter i5).

När det nu rör sig om äkta vara ser vi att bilen har betydligt bredare skärmar än en vanlig ”femma” och att ändrören är större, kromade och mer synliga. Strålkastarna är de riktiga, likaså den lilla vinge som knappt syns på bakluckans kant. Däremot är bakljusen temporära anordningar.
I fronten ser vi de riktiga njurarna som utgör grillen. Ribborna i dessa ser ut att vara av samma speciella typ som på nyligen presenterade M4 CSL, dock är själva njurarna inte av samma jätteformat.

Här syns tydligt de breda skärmarna som är ett tecken på bredare spårvidd (och bredare hjul).
Här syns tydligt de breda skärmarna som är ett tecken på bredare spårvidd (och bredare hjul).
Här syns tydligt de breda skärmarna som är ett tecken på bredare spårvidd (och bredare hjul).
Annat som är stort är bromsskivorna. Hålborrade och ventilerade är de också.
Annat som är stort är bromsskivorna. Hålborrade och ventilerade är de också.
Annat som är stort är bromsskivorna. Hålborrade och ventilerade är de också.
1 AV 2
Här syns tydligt de breda skärmarna som är ett tecken på bredare spårvidd (och bredare hjul).
Foto: CarPix
2 AV 2
Annat som är stort är bromsskivorna. Hålborrade och ventilerade är de också.
Foto: CarPix

Sedan tidigare vet vi att nya BMW M5 blir elektrifierad och laddbar, helt enkelt en laddhybrid. Det bekräftas av de obligatoriska dekalerna som på engelska beskriver bilen som ett ”elektrifierat fordon”.
V8-motorn på 4,4 liter finns kvar under huven, men den assisteras av en kraftfull elmotor som ackompanjeras av ett batteri med, vad vi misstänker, stor lagringskapacitet.
Drivlinan lär vara densamma som i kommande super-suven XM men eventuellt med något lägre effekt än de 750 hästkrafter som ryktas till XM (konceptbilen hade just denna effektsiffra).

Vi tippar att nya BMW M5 har någon form av uppvisning under 2023 för att senare under samma år begå säljpremiär. Då är det sedanversionen vi får se. 6-12 månader senare kan vi vänta oss Touring-versionen. Ja, du läste rätt... det kommer en kombiversion av nya M5. Denna lastvänliga karossvariant har inte funnits med M5-emblem sedan E61 M5 (den med V10-motor) försvann för tolv år sedan. Läs vår provkörning från 2007 här.