Nya BMW X5 M smakar på svensk vinter
Det känns som att nuvarande BMW X5 kom i går, men modellen är faktiskt fem år gammal och snart redo för avlösning. Nu har vi siktat prestandaversionen, nya X5 M, när den testas uppe i norrländsk snö och kyla.
Visst har nya generationen BMW X5 M synts till tidigare, men det är första gången som den i prototypform tar sig an svensk mark. Eller ja, mark och mark… sjöis och strandkant är mer korrekt.
Det fina med bilen på dessa bilder på X5-prestandaversionen är att den visar mer av det som tidigare varit dolt av maskering. Därmed får vi för första gången oss en ordentlig titt på grillen. Jämfört med dagens X5 är njurarna bra mycket större, nästan dubbelt så stora och nästan i klass med kommande lyxsuven X7 (som syns ännu bättre på konceptbilen). Skillnaden är att nya X5 och X5 M får en konvex form på ribborna (buktar längre ut i mitten än i kanterna) än de vi har sett på X7 hittills där de i stället har varit i princip raka.
Nya X5:an, som heter G05 på BMW-språk, blir helt ny med teknik baserad på BMW:s CLAR-plattform som nya 5-serie och 7-serie redan nyttjar. Faktiskt använder nya Rolls-Royce Phantom av samma teknikplattform.
För BMW X5 kommer det att innebära lägre vikt och vassare köregenskaper, trots att den blir större med plats för sju åkande, samt – inte minst – bättre förberedelser för vad som komma skall i form av andra drivlinetyper.
Nya X5 M kommer att utrustas med en 4,4 liter stor turbomatad V8, samma som finns i nya M5 (provkörning på länken). Men effekten blir sannolikt lite högre, det vill säga mer än 600 hästkrafter. Tänk på att dagens X5 M har 575 hästkrafter, mer än den samtida M5:an. Gamla X5 M hade även den fler hästkrafter (555) än sitt samtida prestandasyskon i sedanform.
Nya BMW X5 har världspremiär någon gång under 2018 medan X5 M troligtvis låter vänta på sig ytterligare ett tag. Kanske att den dyker upp mot slutet av året vilket i så fall innebär en marknadslansering under tidigare delen av 2019.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se