Nya Corvette C8 med mittmotor visar upp sig
Chevrolet har klätt av nya Corvette generation C8 inför högfartstester på Nürburgring. Vi har spionbilderna som avslöjar detaljerna, och en film som bjuder på en hel del ”vrooooooom”…
Corvette C7, eller Corvette Stingray som den egentligen heter, hade premiär i januari 2013. Det var med andra ord ett tag sedan och när nu Z06- och ZR1-versionerna är släppta börjar det bli dags för nästa generation Corvette – C8.
Spionbilder på nya Corvette har figurerat på nätet ett tag, men det är först nu som GM och Chevrolet har strippat testprototyperna på den tunga maskeringen. Kvar är endast folieringen som ska få snokande ögon att gå bet. Anledningen till avklädningen är så klart att testerna har gått in i en ny fas. Chevrolet har nämligen begett sig till Nürburgring där Corvette C8 nu högfartstestas på alla möjliga sätt. Vid sådana tillfällen kan bilarna inte ha kvar den säckiga och fladdrande maskeringsduk som de tidigare bar på.
Nu kanske du inte tror på oss när vi säger att detta är nya Corvette. Bilen på bilderna ser ju inte alls ut som en Corvette i och med den korta huven. Då replikerar vi med att syna rumpan, för vilken annan supersportbil kan tänkas se ut så i baken? Att huven ser ut som den gör, det vill säga ingen lång sak som på tidigare Corvette-generationer, beror på en sak och ingenting annat. Motorn har flyttat på sig.
Nya Chevrolet Corvette har alltså inte sin V8-motor framtill under huven, ovan framaxeln. Den har flyttat bak så att den är placerad framför bakaxeln, bakom kupéutrymmet. Nya Corvette är nämligen en mittmotorbil.
Det innebär att de klassiska ”Vette”-formerna försvinner, det vill säga lång hur och kupéutrymme som är placerat (ganska) långt bak. Lite elakt formulerat kan man säga att nya Corvette blir en i mängden, den ser ut som en McLaren eller Ferrari.
Riktigt så är det inte. Nya Corvette kommer att ha sina unika detaljer, bland annat ser vi att den spetsiga fronten blir ännu spetsigare och kan man historien om Corvette ser man direkt likheter med hur generation C3 såg ut i nosen.
Luftintagen i fronten är en annan detalj som sticker ut. Dessa är grövre och kaxigare än vad som är normalt på en standard-Corvette, de ser mer ut som om de tillhör dagens 765-hästarsbest ZR1
. Troligtvis är det ingen superversion av nya Corvette vi tittar på, antagligen är det helt enkelt så att nya generationen blir ”mer supersportbil” redan från början.
https://youtu.be/PZdYpdmPk54I filmen ovan får vi inte bara se nya Corvette generation C8, vi får även höra den och då framför allt V8-ljudet. För visst sitter det fortsatt en V8 under karossen på modellen, men frågan är om den är överladdad eller inte. Den låter inte riktigt som exempelvis V8:an på 6,2 liter som finns i
dagens ZR1, det är något som gör att man mer tänker på en turbomatad V8 från Europa än en traditionell jänke-V8 utan turbo. Eller vad säger du?
Det ska tilläggas att motorljudet är det inget fel på, oavsett överladdning eller inte.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se