Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Titta noggrant. Ser du den ”stora” nyheten?
Titta noggrant. Ser du den ”stora” nyheten?
Titta noggrant. Ser du den ”stora” nyheten?
Titta noggrant. Ser du den ”stora” nyheten? Foto: Andreas Mau / CarPix

Nya E-klass Kombi har laddluckan på rätt ställe

Om ett år eller så... då är det dags för en ny generation E-klass att ge sig till känna. Än så länge smyger den bara omkring, men inte helt obemärkt eftersom vår spionfotograf har fått syn på den – denna gång kombin i laddbart utförande.

Det var för snart ett år sedan som Mercedes började testa nya E-klass ute på allmänna vägar. I början av 2022 genomgick modellen sina första tester i svenskt vinterföre, tester som den kommer att återuppta inom kort. Men fortfarande rullar nya E-klass i bland annat hemlandet Tyskland där den i prototypform fastnade på spionbild igen, denna gång i ett utförande vi inte tidigare sett.

Det som slår oss när vi tittar närmare på bilderna är inte främst kombikarossen, utan vad som finns på vänster bakskärm. Där sitter en lucka, men det är inte någon lucka för påfyllning av flytande bränsle. Den sitter som bekant på höger sida (som på merparten av Europa-utvecklade bilar utan asiatiskt urpsrung).
Lucka på vänster sida kan bara betyda att det är laddhybriden som har fångats på bild. En annan grej det betyder är att Mercedes har tänkt till. Dagens laddhybridversioner av E-klass har laddluckan placerad till höger på bakre stötfångaren, en urbota dum placering med tanke på all skit, slask, väta och annat som har en tendens att fastna på ett sådant ställe som stötfångaren. Dessutom är laddluckan med kontakt betydligt mer utsatt vid eventuella hopstötningar med andra objekt.
Laddlucka på en bakskärm är betydligt mer praktiskt. Det är därför lillebror C-klass i laddhybridutförande har det.

Inga revolutionerande formförändringar när det gäller E-klass.
Inga revolutionerande formförändringar när det gäller E-klass.
Inga revolutionerande formförändringar när det gäller E-klass.
E-klass kommer med nya generationen sannolikt att förbli en av E-segmentets främsta komfortvagnar med stora innerutrymmen.
E-klass kommer med nya generationen sannolikt att förbli en av E-segmentets främsta komfortvagnar med stora innerutrymmen.
E-klass kommer med nya generationen sannolikt att förbli en av E-segmentets främsta komfortvagnar med stora innerutrymmen.
1 AV 2
Inga revolutionerande formförändringar när det gäller E-klass.
Foto: Andreas Mau / CarPix
2 AV 2
E-klass kommer med nya generationen sannolikt att förbli en av E-segmentets främsta komfortvagnar med stora innerutrymmen.
Foto: Andreas Mau / CarPix

Nya E-klass kommer att erbjudas med en rad olika bensin- och dieselmotorer, samtliga högst troligen elektrifierade på ett eller annat vis (från mildhybrider till laddhybrider). Förbränningsmotorerna kvarstår alltså, trots att Mercedes är för EU:s förbud mot försäljning av bensin- och dieseldrivna bilar. Men det är inte förrän om drygt tolv år.
Mercedes brukar ha en bred pallett av motorer till sina modeller, men det kommer att bli ett snävare utbud framöver.

Någon rent eldriven E-klass kommer vi inte att få se, inte ens av nästa generation. Anledningen är att det redan finns en som alldeles nyligen har lanserats. Den heter dock inte E-klass utan EQE och vi har precis haft den ute för ett grundligt test som du inte vill missa.

Vi vet inte hur Mercedes ledning tänker, men om vi skulle försöka tänka som medlemmarna i den ser vi framför oss en maffig avtäckning, förslagsvis digital i stället för på en bilsalong, någon gång efter sommaren 2023.