Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Honda är på Nürburgring med nya Civic Type R. En ny rekordtid kan mycket väl hägra.
Honda är på Nürburgring med nya Civic Type R. En ny rekordtid kan mycket väl hägra.
Honda är på Nürburgring med nya Civic Type R. En ny rekordtid kan mycket väl hägra.
Honda är på Nürburgring med nya Civic Type R. En ny rekordtid kan mycket väl hägra. Foto: Andreas Mau / CarPix

Nya Honda Civic Type R jagar nytt rekord på Nürburgring?

Med en ny generation Honda Civic hör en ny version av busbilen Civic Type R. Nu har den synts till på Nürburgring, bara några veckor innan världspremiären. Är det månntro för att försöka ta tillbaka rekordet?

Tidigare i våras presenterade Honda nya generationen Civic, en hybrid som kommer ut på vägarna kommande höst. Speciellt mycket tid i rampljuset får inte modellen, trots sin anrika historia som inleddes för ett halvt sekel sedan (1972-2022). I takt med att Hondas marknadsandel i Europa har minskat år för år har även Civic tappat. I fjol såldes lite mer än 14 000 Civic i Europa, en bråkdel av hur det såg ut för bara 15 år sedan. Även i USA har Civic tappat men säljer ändå runt 300 000 exemplar om året. Dock finns Civic i Nordamerika i fler och i andra utföranden.

Mer tid i rampljuset lär däremot nya Civic Type R få. Det är den vi ser här på bilderna som nyligen har tagits på Nürburgring.
Nya Honda Civic Type R ska avtäckas i juni så det kan tyckas vara märkligt att testa modellen på den krävande banan så här pass sent, men vi tror oss ha en förklaring till det. Vår spionfotograf noterade att Honda hade flera fotografer och filmare på plats vilket kan vara ett tecken på att Honda är på väg att ta tillbaka titeln ”snabbaste framhjulsdrivna produktionsbil runt Nürburgring”.
Civic Type R lade beslag på titeln redan 2015 men blev av med den kort därefter när Volkswagen lät köra Golf GTI Clubsport S runt banan. Honda och Civic Type R tog dock tillbaka titeln under våren 2017, men har sedermera blivit av med den igen.
Att nya Civic Type R nu befinner sig på ”Ringen” tillsammans med filmkameror kan alltså betyda att vid världspremiären nästa månad finns möjlighet till extra rampljustid om ett nytt banrekord samtidigt förkunnas.

Som (nästan) alltid på en Honda Civic Type R – jättestor bakvinge.
Som (nästan) alltid på en Honda Civic Type R – jättestor bakvinge.
Som (nästan) alltid på en Honda Civic Type R – jättestor bakvinge.
Tre trumpeter tittar ut där bak, precis som på föregående generation. Dock med en skillnad. Här är mittutblåset större än de yttre, på utgående Civic Type R är de yttre större än det i mitten.
Tre trumpeter tittar ut där bak, precis som på föregående generation. Dock med en skillnad. Här är mittutblåset större än de yttre, på utgående Civic Type R är de yttre större än det i mitten.
Tre trumpeter tittar ut där bak, precis som på föregående generation. Dock med en skillnad. Här är mittutblåset större än de yttre, på utgående Civic Type R är de yttre större än det i mitten.
Civic Type R i dag har stora, dominanta yttre luftintag i fronten. På nya generationen ser luftintaget i mitten ut att få mer att säga till om.
Civic Type R i dag har stora, dominanta yttre luftintag i fronten. På nya generationen ser luftintaget i mitten ut att få mer att säga till om.
Civic Type R i dag har stora, dominanta yttre luftintag i fronten. På nya generationen ser luftintaget i mitten ut att få mer att säga till om.
1 AV 3
Som (nästan) alltid på en Honda Civic Type R – jättestor bakvinge.
Foto: Andreas Mau / CarPix
2 AV 3
Tre trumpeter tittar ut där bak, precis som på föregående generation. Dock med en skillnad. Här är mittutblåset större än de yttre, på utgående Civic Type R är de yttre större än det i mitten.
Foto: Andreas Mau / CarPix
3 AV 3
Civic Type R i dag har stora, dominanta yttre luftintag i fronten. På nya generationen ser luftintaget i mitten ut att få mer att säga till om.
Foto: Andreas Mau / CarPix

Lite är känt om själva drivlinan i nya Honda Civic Type R. Det enda som är officiellt är att japanerna satsar uteslutande på manuell växellåda, helt enkelt inga alternativ där kopplingspedal saknas. Uppgiften kom från Hondas USA:s pr-ansvariga Carl Pulley i maj i fjol.

Det har ryktats om att nya Civic Type R får någon form av hybriddrivlina som ger ifrån sig omkring 400 hästkrafter, men vi tror att det är just bara rykten. I stället tror vi att Honda spinner vidare på den turbomatade tvålitersmaskin som finns i senaste Civic Type R-generationen. I den plockas 320 hästkrafter ut som sedan levereras till framhjulen. Vi tror att Honda ökar effekten, men inte med mycket. 330 eller 340 hästkrafter nöjer de sig troligtvis med. Det räcker för att effektmässigt slå exempelvis fyrhjulsdrivna Volkswagen Golf R.

Det kan mycket väl vara så att nya Civic Type R blir Hondas sista renodlade bensinbil utan någon form av elektrifiering – i Europa, ska vi tillägga. Honda har inlett en satsning som så småningom ska fasa ut förbränningsmotorer helt. Bland annat är en eldriven NSX aktuell.