Nya Hyundai Santa Fe växer och blir kantigare
En ny generation av Hyundais stora suv Santa Fe håller på att ta form. För första gången har en testprototyp synts till i Europa och vår spionfotograf var förstås snabbt på plats för att fånga suven på bild.
Hyundai släpper inte greppet om Santa Fe. Den populära suven från det sydkoreanska märket har hängt med sedan millennieskiftet och är sedan 2018 inne på sin fjärde generation. En femte är alltså på gång. Den har nyligen synts till i hemlandet Sydkorea och nu har testprototyper tagit sig hela vägen till Europa. Det är dock inte på vår kontinent som Santa Fe bäst hör hemma, försäljningen i Europa har varit vikande under flera år även om en viss ökning till strax under tio tusen exemplar sågs under 2021.
I stället är det i USA som Santa Fe trivs bäst. Drygt 112 000 sålda under 2021 är över tusen procent större volym än på ”gamla kontinenten” (som bland annat jänkarna brukar kalla Europa för).
Nya Santa Fe är maskerad ungefär lika hårt som testprototyper från Hyundai och syskonmärket Kia vanligtvis är. Ändå är det relativt enkelt att se skillnader gentemot dagens generation. Först och främst ser vi att designen innehåller betydligt fler raka linjer vilket gör nya Santa Fe mer ”lådaktig”. Lite mer Land Rover Defender i stilen, skulle man kunna beskriva formerna som.
Nya generationen ser även ut att växa en aning och vi tror därmed att Hyundai behåller konfigurationen med sju sittplatser. Det är lockande för många större familjer, men känslan är att med växande bil och former som tydligt går åt det ”brittiska hållet” så växer sannolikt även en annan detalj som gör att en del spekulanter sållas bort. Detaljen vi syftar på är förstås prislappen. Den kan vi dock inte spekulera om i dag, framför allt inte då det återstår minst ett år innan nya Santa Fe ger sig tillkänna på riktigt. Dagens generation kostar i Sverige från 534 900 kronor (sänkt 40 000 kr under november), men då är det vanliga hybriden som gäller. Den dyrare laddhybridversionen är för tillfället inte tillgänglig.
Vad gäller just drivlinorna i nästa generation tror vi att det blir framför allt hybrider och laddhybrider, ungefär som i dag. Även dieselmotorer kan tänkas vara aktuella för utvalda marknader. Nyligen fick vi reda på att Hyundai inte tänker sluta utveckla förbränningsmotorer.
Om vi ska tippa när nya Hyundai Santa Fe i färdigutvecklat format börjar synas på vägarna så säger vi under 2024. Men premiärvisning och öppnande av orderböcker tror vi sker under hösten 2023.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se