Nya Jaguar XJ maskerad som BMW
Om knappt två månader ska nya Jaguar XJ presenteras i London. Dock behöver ni läsare inte vänta fullt så länge för att få en första glimt av bilen då den för bara en stund sedan fångades på bild på autobahn sju mil från Nürburgring.
Jaguars vd Mike O’Driscoll berättade för drygt tre veckor sedan att alla som går och väntar på en ny generation Jaguar XJ inte behöver vänta mycket länge till. I London den 9 juli ska britterna presentera sitt nya flaggskepp, en bil som sägs ta ett stort steg från de nuvarande formerna som i stort sett varit oförändrade sedan modellen introducerades för 41 år sedan.
Att det handlar om helt nya rundare och sportigare former ser vi tydligt på de purfärska bilder som vår spionfotograf tog för bara en halvtimme sedan. Låt dig dock inte luras av Jaguars maskeringsknep – detta är inte en BMW trots att den har njurar i fronten och att britterna använder sig av en liknande psykedelisk maskering som biltillverkaren från München. Att det handlar om nya XJ syns tydligt om man granskar vad som döljer sig bakom den svartvita filmen. Ta en titt på fronten – strålkastarna andas tydligt Jaguar med former som liknar de som sitter på XF (ännu mer de som satt på konceptbilen C-XF). Sneglar man på sidobackspeglarna ser man att även de följer samma mall som hos XF. Bakljusens former kan också skönjas och verkar stämma överens med de man såg på den bild som Jaguar skickade ut i april. Även ändrören är Jaguar-typiska, hämtade direkt från XF.
Jaguar uppgav i ett tidigare pressmeddelande att nya XJ byggs helt i aluminium, enligt samma principer som vid flygplansbygge. Tillsammans med hjulupphängningar i aluminium hävdar Jaguar att XJ kommer att vara lättare än någon annan konkurrent. Karossen, som kommer att finnas tillgänglig i en lång och en kort version, nitas och limmas för överlägsen styrka och hållbarhet. En annan nyhet för XJ är att man kan välja till ett panoramaglastak.
Under huven handlar det om både bensin- och dieselmotorer. Från lillebror XF hämtas dels värsting-V8:an på fem liter som ger 510 hästkrafter, dels den nya trelitersdieseln som ger 275 hästkrafter och 600 newtonmeter.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se