Nya Kia Niro utsätts för svensk vinter
Kia Niro är på väg att nå pensionsålder, trots bara drygt fyra år på marknaden. En helt ny generation är under utveckling och just nu rullar några exemplar uppe runt Arjeplog för att utsättas för svensk kyla och snö.
Sedan första Kia Niro-exemplaret registrerades i Sverige i juni 2016 har 25 956 stycken Niro förts in i det svenska bilregistret (fram till och med december 2020). Siffran gör att Niro under de senaste 54 månaderna är landets nionde populäraste bilmodell, endast slagen av en rad Volvo- och Volkswagen-modeller, samt med knapp marginal även av sitt syskon Ceed (Niro går dock om Ceed om vi bortser från 2016, första månaderna för en helt ny bilmodell är nämligen ofta tröga försäljningsmässigt).
Tittar vi på enbart privatbilsregistreringar är Niro under nämnda period landets fjärde mest populära bil, endast slagen av Volkswagen Golf (etta) och Tiguan (trea) samt Volvo XC60 (tvåa).
Niro har med andra ord gjort bra ifrån sig, åtminstone på den svenska marknaden, och kan i lugn och ro gå i pension med rak rygg och huvudet högt. Pensionen är ännu inte aktuell, men om ungefär ett år kommer arvtagaren som vi nu ser på bild.
Det är andra gången som nya Niro fastnar på bild, men det är första gången den gör det när den rullar på svenska vägar med svenska saluvagnsskyltar. Nya Niro-generationen är nämligen så pass långt kommen i utvecklingen att det är dags för de obligatoriska vintertesterna som ofta är bland det sista som genomförs innan introduktion och lansering.
Bilen är hårt maskerad, men vi kan ändå se en hel del förändringar i jämförelse med dagens generation. Den upplevs som aningen större, något vår spionfotograf kan intyga efter att ha sett den i verkligheten. Och större än den sannolikt, baserat på konceptbilen HabaNiro som vi såg i april 2019 som var ungefär åtta centimeter längre än Niro.
Med skarpt öga ochlite fantasi kan vi även se vissa drag från HabaNiro på bilen på bilderna. C-stolparnas utformning, det lilla vi ser av dem, påminner hur det såg ut på konceptbilen, det vill säga mer raka i utförandet än hur det ser ut hos Niro. Men räkna inte med breda C-stolpar som på HabaNiro, nya Niro lär ha en liten sidoruta som delar de bakre takstolparna i C-stolpar och D-stolpar. En helt konventionell lösning alltså, som det ser ut på Niro i dag.
Fronten är väl maskering och det är förmodligen inte de riktiga strålkastarna som syns. Bakom kamouflaget gömmer sig troligtvis Kias nya frontdesign som innebär att den nu mångåriga ”tigernosen”, som ju Kia kallar sin nuvarande grilldesign, ska börja fasas ut. Än en gång kan vi titta på konceptbilen HabaNiro för att få en fingervisning i vad som komma skall. Ny frontdesign passar dessutom väl in i den förvandling Kia har inlett med bland annat ny företagslogotyp.
Under huven misstänker vi en uppställning som motsvarar dagens, det vill säga en hybridlösning, en laddhybrid och – förstås – en helt eldriven variant som en uppföljare till e-Niro som dök upp för drygt två år sedan. Förhoppningsvis kan lösningen med två elmotorer, som driver var sitt hjulpar, från konceptbilen HabaNiro hänga med till nya e-Niro för att ge eventuella köpare möjligheten att välja fyrhjulsdrift.
Nya Kia Niro tros presenteras under andra halvan av 2021 och i så fall skulle en marknadslansering under 2022 vara högst trolig.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se