Några vingar syns inte till, inte ens en uppfälld bakvinge. Så ”lufta vingarna” gör nya Mercedes-AMG GT egentligen inte. Foto: Andreas Mau / CarPix

Nya Mercedes-AMG GT luftar vingarna

På Nürburgring har nya generationen Mercedes-AMG GT synts till. Med hård maskering är det inte mycket som avslöjas, men vi tycker oss se två extra nackstöd.

Mercedes-AMG GT är vid det här laget en gammal bilmodell. 2014 hade den premiär och har sedan dess presenterats i en stor mängd utföranden, till och med som ”fyrdörrarscoupé”. En av de mer minnesvärda är kanske Black Series-varianten som vi körde för ett och ett halvt år sedan.
Åtta år är mycket i bilsvängen och det är förstås dags för AMG GT att förnyas från grunden. Mercedes-AMG, som tidigare hette enbart AMG, har under ett par års tid utvecklat nya generationen som på senare tid allt mer frekvent har börjat synas ute på testrundor, bland som nu när vi genom vår spionfotograf har fått span på den på Nürburgring.

Tyvärr är bilen hårt maskerad vilket gör att vi till fullo inte kan ta del av utseendet, men vi kan ändå se grunddragen och att de påminner om det vi redan har sett i form av nya Mercedes SL (som numera heter Mercedes-AMG SL). Även om utseendet inte blir identiskt med SL är det inte konstigt att likheter kommer att finnas, nya AMG GT är i princip en SL med tak.

Vecket mitt på dörren ser inte bara malplacerat ut utan även för skarpt. Vi tror det är en del av maskeringen. Foto: Andreas Mau / CarPix

En av de stora nyheterna hos nya SL var säteskonfigurationen som är i så kallat 2+2-utförande. Bakom framstolarna finns en form av baksäte som få av normala mått trivs i. Vi kan se på spionbilderna här att nya AMG GT har små, fasta nackstöd som syns genom bakrutan. AMG GT ser alltså också ut att gå från strikt tvåsitsig till en 2+2-konfiguration.

Vad gäller motorerna kan vi misstänka att nya Mercedes-AMG GT får den turbomatade V8 på 4,0 liter som sitter i nya SL, och sannolikt med samma effektuttag, det vill säga 476 hästkrafter (700 Nm) samt 585 hästkrafter (800 Nm). I SL-utförande heter modellversionerna SL 55 4Matic+ respektive Mercedes-AMG SL 63 4Matic+.

Här syns tydligt en puckel strax innanför bakrutan. Det är ett fast nackstöd, precis som på nya Mercedes-AMG SL. Foto: Andreas Mau / CarPix

Mercedes SL har aldrig varit en renodlad sportbil så som Mercedes-AMG GT, även om den har fått en extra släng sportighet i samband med generationsskiftet. AMG GT ska fortsatt upplevas som det sportigare alternativet och därför kommer den att ha annorlunda chassisättning, hjulupphängning och annat som gör att man bakom ratten får en lite mer hetlevrad körupplevelse.

När Mercedes tänker ta av maskeringen på nya AMG GT återstår att se, men det är inte helt omöjligt att det sker i höst eller runt årsskiftet för att modellen sedan ska kunna rulla ut till kunder lagom till våren eller sommaren 2023.