Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Foto: CarPix

Nya Mercedes E-klass nästan helt naken!

En helt ny generation Mercedes E-klass står för dörren. Premiären äger sannolikt rum i Detroit i januari, men redan nu kan vi visa upp större delen av modellens nya former.

W212, som dagens E-klass heter internt, sjunger på sista versen då den redan hunnit bli drygt sex år gammal. W213 är på ingång, vilket vi har sett genom flertalet spionbilder, och premiären är med största sannolikhet planerad till bilsalongen i Detroit i januari 2016. W212-generationen hade även den premiär i Detroit, det var i januari 2009, och när den generationen uppdaterades 2013 var det på Detroitsalongen nyheterna presenterades.

På dessa purfärska spionbilder, tagna i Mercedes hemstad Stuttgart, får vi för första gången se nya E-klass nästan helt omaskerad. För inte så länge sedan var den tungt maskerad, men nu är det bara detaljer som är övertejpade. Formerna som för första gången blottar sig följer samma mall som på nya C-klass, som kom för två år sedan, och nya S-klass, som i sin tur kom dryga halvåret innan C-klass.

Det är rundare former som kanske känns aningen mer lyxbetonade än sportiga. Men Mercedes lär inte ha svårt att göra bilen sportigare till utseendet, kommande Mercedes-AMG E 63 kommer vara långt ifrån ”gubbig”.

Interiört vet vi sedan tidigare spionbilder att det blir betydligt mer lyxbetonat än i dag, men kraftiga drag från S-klass. Bland annat hämtas det utsträckta mätarhuset från lyxbilen, så även de digitala skärmarna. Analoga mätartavlor kan eventuellt finnas till basversionerna.

Interiören i nya E-klass har vi tidigare visat er. Foto: CarPix

Tekniskt baseras nya E-klass på samma plattform som C-klass, dock har den fått sträcka på sig. Det är så det fungerar i dessa dagar då modulära, flexibla plattformar är på modet, främst för att hålla kostnaderna nere.

Vi vet inget om måtten men vi kan misstänka att nya E-klass blir något större än dagens generation, det vill säga längre än 488 centimeter. Avståndet mellan hjulaxlarna ser också ut att vara längre än i dag, något som gör gott för de interiöra utrymmena, och överhängen både fram och bak ser ut att vara en hel del kortare.

Nya E-klass kommer att vara fullproppad med det senaste i teknikväg. Bilen är förberedd för att kunna husera laddhybriddrivlinor, motsvarigheten till C 350 e, och så är den också anpassad för autonom körning, det vill säga E-klass kommer så småningom att bli självkörande. Exakt i vilken utsträckning den kan köra själv återstår att se, men med hjälp av flera sensorer, radar och kameror ska bilen bland annat kunna parkera helt själv, medan föraren står utanför bilen med tillhörande mobiltelefonapp i handen. Bra grej när man finner sin bil ”inparkerad” på stormarknadsparkeringen utan möjlighet att ta sig in i den.

Foto: CarPix

Motorerna kommer att sträcka sig från fyrcylindrigt, via sexcylindrigt och till åttacylindrigt. Vad gäller de två sistnämnda är det lätt att tro att det är vinkelmotorer som gäller, men tidigare uppgifter har sagt att Mercedes utvecklar raka sexor. Anledningen till att de går tillbaka till raka, sexcylindriga motorer, något de inte haft sedan 1990-talet, är skalbarheten, eller kostnadsbesparingar om man så vill. Den raka sexan kan enkelt kortas ned till fyra och tre cylindrar, på samma sätt som BMW arbetar med sina motorer. Tre olika motortyper kan således konstrueras på samma produktionslina.

Toppversionen blir som tidigare nämnt Mercedes-AMG E 63 som får en twinturbo-V8 på 4,0 liter. Den kommer att finnas i två utföranden, med eller utan S. Med ett extra S på bakluckan blir det närmare 600 hästkrafter som plockas ur vinkelåttan.

Nya Mercedes E-klass har alltså premiär i Detroit i januari. Det är inte bekräftat men vi vågar nästan ta gift på att det blir så. Säljpremiären låter vänta på sig ytterligare några månader, eventuellt hinner den inte ut som årsmodell 2016 utan det blir kanske som 2017.

Efter sedanens premiär stundar kombins, kanske det blir i Genève i mars men mest troligt är att det blir i Paris strax efter sommaren. Ytterligare två karossversioner kommer – cabrioleten och coupén. Men dessa lär vi inte få se förrän tidigast under 2017.