Nya Mercedes E-klass siktad i snön
De kan låta konstigt, men dagens Mercedes E-klass är en gammal räv, så pass till åldern kommen att en ny generation börjar bli aktuell. Nya E-klass har nu setts till på nordliga breddgrader i vårt land.
Medan Audi jobbar på att uppdatera nuvarande A6 är Mercedes på gång med ersättaren till E-klass generation W213. Det är egentligen inte alls något märkligt med det, E-klass och A6 ligger inte alls i fas med varandra, så som E-klass och exempelvis BMW 5-serie gör. Nuvarande generationer av de båda sistnämnda hade premiär 2016 medan Audis variant i segmentet premiärvisades två år senare.
För några veckor sedan dök nya Mercedes E-klass upp på vägarna för första gången och nu har den även rullat på det svenska vägnätet för att genomgå modellens första riktiga vintertester.
Vår spionfotograf fick syn på två olika bilar av generation W214 (som är internbeteckningen på nästa E-klass i sedanutförande). Att det rör sig om två olika utrustningsnivåer, eller ”linjer” som Mercedes kallar varianterna, är tydligt – grillen skiljer sig åt på de båda bilarna. Den ena bjuder på ”stora stjärnan” som omgärdas med endast en horisontell kromribba och bör i så fall vara en AMG Line. Den andra ser ut att vara grillen på en Exclusive-bil där stjärnan på kommande produktionsversion ska agera ”kylarprydnad” uppe på huvkanten.
På de båda testprototyperna ser vi de produktionsmässiga strålkastarna och bakljusen. Strålkastarna är svåra att sia om, men till formen påminner de mycket om hur de på dagens E-klass ser ut. Bakljusen ser ut att behålla dagens avsmalnande design, men det är tydligt att placeringen av alla lysdioder är helt annorlunda jämfört med i dag.
I stora drag kan vi tänka oss att Mercedes formgivare har sneglat en hel del på nya C-klass och nya S-klass när nya E-klass tagit form. Det skulle i så fall betyda ett inte allt för stort steg från hur E-klass ser ut efter senaste uppdateringen, en slutsats vi tycker att dessa spionbilder stärker.
Interiören ser vi inget av, men här kan vi föreställa oss ett stort kliv från dagens förarmiljö som domineras en skärmyta som breder ut sig framför föraren och över mittkonsolen. Nya E-klass kommer med största sannolikhet att få samma skärmlösning som i S-klass och C-klass, det vill säga en upprätt och ”utanpåliggande” skärm som i båda nämnda modeller mäter 9,5, 11,9 eller 12,8 tum beroende på val (minsta storleken ej i S-klass, största ej i C-klass).
E-klass väntas behålla ett utbud av drivlinor som påminner om dagens med bensin- och dieseldrivna fyr- och sexcylindriga motorer som driver bakhjulen eller alla fyra hjulen. Motorerna blir sannolikt effektivare och snålare än i dag och kommer uteslutande att erbjudas med elektrisk assistans i olika grad. Mildhybrid för den som inte vill ladda själv och laddhybrid för den som vill ha kabel.
Någon renodlad elversion av nya E-klass blir det inte, Mercedes har ju alldeles nyligen presenterat EQE som är märkets elbil i samma format som E-klass. Den marknadslanseras under 2022.
Året därpå är det troligtvis dags för nya E-klass att ge sig tillkänna i produktionsutförande. Vi misstänker att det blir under senare delen av 2023 eftersom nuvarande generation ganska nyligen genomgick en uppfräschning.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se