Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Foto: CarPix

Nya Peugeot 3008 i Citroën-mundering

Du ser rätt, det är en Citroën du tittar på, men bara till det yttre. Under skalet gömmer sig nämligen en Peugeot, närmare bestämt nya 3008.

Hösten 2016 tog dagens Peugeot 3008 över efter den generation som 2009 inledde det franska märkets intåg i kompakta suv-klassen. När nu nya 308 är utrullad (och eldrivna e-308 presenterad) har det franska märket börjat fokusera på en ny 3008-generation. Utvecklingsarbetet bakom lyckta dörrar har kommit en bit, men inte längre än att det är en så kallad mula som testas på vägar. Det är en sådan mula som vår spionfotograf har fått på bild, det vill säga rätt teknik är ute och rullar men dold under en kaross som inte har med den färdiga produkten att göra, i detta fall en Citroën C5 Aircross (modellen innan den facelift som nyss visats). Anledningarna till den felaktiga karossen är främst två – dels för att inte hur lättvindigt som helst avslöja vad som är ute på test, även om våra spionögon ofta ser igenom förklädnader, och dels för att den korrekta karossen inte är helt färdig.

Det finns mycket som är skumt med denna ”Citroën C5 Aircross”. Extra hög markfrigång och märkligt dålig passform på bakdörr mot bakskärm.
Det finns mycket som är skumt med denna ”Citroën C5 Aircross”. Extra hög markfrigång och märkligt dålig passform på bakdörr mot bakskärm.
Det finns mycket som är skumt med denna ”Citroën C5 Aircross”. Extra hög markfrigång och märkligt dålig passform på bakdörr mot bakskärm.
Här syns tydligt att bakdörren är kapad för att vara kortare än donatorkarossen i originalutförande. Slarvigt påsatt fönsterlist och synlig ”svetsskarv” på främre delen av dörraren.
Här syns tydligt att bakdörren är kapad för att vara kortare än donatorkarossen i originalutförande. Slarvigt påsatt fönsterlist och synlig ”svetsskarv” på främre delen av dörraren.
Här syns tydligt att bakdörren är kapad för att vara kortare än donatorkarossen i originalutförande. Slarvigt påsatt fönsterlist och synlig ”svetsskarv” på främre delen av dörraren.
1 AV 2
Det finns mycket som är skumt med denna ”Citroën C5 Aircross”. Extra hög markfrigång och märkligt dålig passform på bakdörr mot bakskärm.
Foto: CarPix
2 AV 2
Här syns tydligt att bakdörren är kapad för att vara kortare än donatorkarossen i originalutförande. Slarvigt påsatt fönsterlist och synlig ”svetsskarv” på främre delen av dörraren.
Foto: CarPix

Att det inte är en Citroën C5 Aircross vi ser på bilderna slår vi fast genom att titta på proportionerna och då framför allt på bakdörrarna i relation till övriga delar av bilen. Det är tydligt att bakdörrarna är kortare än på C5 Aircross. Zoomar vi in ser vi dessutom att fönsterlisten är slarvigt ditsatt efter kapning och att en ”svetsskarv” vertikalt löper över dörrens framkant och som Citroën inte bemödat sig att dölja fullt ut.
Utöver kortare bil – dagens 3008 är dryga halvdecimetern kortare än C5 Aircross – ser vi också högre markfrigång. Det är extra tydligt när vi granskar avståndet mellan hjul och skärmkant.

Nya 3008 har ingen lätt uppgift framför sig, den kommer att ta över efter en modell som har rönt stora framgångar. Exempelvis var 3008 Europas mest sålda suv i sin storleksklass under 2021. Det är med andra ord viktigt för Peugeot att få till varenda liten detalj.
En sådan detalj är drivlinorna som högst troligt kommer att vara mer elektrifierade än i dag. Mildhybrider kommer att samsas med laddhybrider. Sistnämnda finns till dagens 3008 – en variant med framhjulsdrift och 225 hästkrafter samt en med fyrhjulsdrift och 300 hästkrafter.
Vi ska nog också räkna med en helt eldriven modellversion vid namn e-3008.