Nya Peugeot 508 smyger fram som BMW
Nej, det är faktiskt inte en ny BMW du ser på bilderna här, utan det rör sig om nya Peugeot 508 som för första gången är ute och testas i den så kallade prototypfasen. Den har lämnat mulstadiet.
I vintras såg vi nya Peugeot 508 som mula, det vill säga den såg ut som dagens 508 men under det yttre fanns ny teknik som ska ta plats i ersättaren. Nu har nya 508 siktats som prototyp för första gången, det vill säga ”the real stuff” men med hård maskering för att de med för stort intresse inte ska kunna knäcka nyheterna i förväg. Men det är lätt att vifta bort bilen på bilderna för att vara en av alla bilar som BMW låter rulla ute i Europa för att testa diverse ting, men den blåsningen går inte vi på. Det är helt enkelt nya 508 på bilderna, trots ”njurarna” i fronten.
Tycker du att den ser för ”coupéaktig” ut? Det ryktades tidigare om 508:ans existens och om den skulle bli av skulle Peugeot förmodligen göra en så kallad fyrdörrarscoupé av modellen i stället för en typisk sedanmodell. Bilderna här bekräftar att den typiska sedanen fick stå åt sidan för det andra alternativet. Det är en lång kaross med en huv, som är lite mer flack än hos föregångaren, som möter upp de främre takstolparna som övergår till en långt utdragen taklinje som mer eller mindre slutar vid bakstammen. Vi ser ingen klassisk sedanbaklucka. Den bakre fönsterlinjen är väl utdragen för att passa det nya formatet och knycken mot C-stolparna är mer BMW än tidigare.
Av bilderna att döma ser det ut som att nya 508 blir längre än sin föregångare och axelavståndet ser ut att ha vuxit, framför allt då det främre överhänget ter sig vara kortare än innan.
Utan att veta hur bilen verkligen kommer att se ut misstänker vi att konceptbilen från 2014 – Exalt – står förebild, åtminstone vad det gäller vissa element.
Bakljusen skymtar genom maskeringen och det är tydligt att Peugeot fortsätter på snedställda vertikala diodrader men i tunnare utförande.
Tekniskt baseras nya 508 på PSA-gruppens EMP2-plattform som redan används till bland annat nya Peugeot 3008 och nya 5008 men också till en drös Citroën-modeller samt Opel Grandland X.
Motormässigt satsar Peugeot vidare på både bensin och diesel till 508:an, motorer som möter de hårda lagkrav som snart tas i bruk. PSA säger sig ligga långt framme vad gäller reningen av utsläppen från både bensin- och dieselmotorerna.
Någon form av 508 laddhybrid lär vi sannolikt också få se.
Någon gång under 2018 blir det premiär för nya 508. Om kombiversionen visar parallellt med fyrdörrarsvarianten återstår att se, det är fortfarande inte ovanligt att kombin släpps en aning senare.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se