Nya Porsche 911 fotograferad i princip helt naken
Porsche är inne i en fas där man sluttestar nya 911 inför premiären som med största sannolikhet äger rum på bilsalongen i Paris om en dryg månad. Här är de senaste spionbilderna på generation 992, bilder som visar bilen in i minsta detalj – mer eller mindre.
Nya Porsche 911, som på internspråk heter 992, har vi redan sett otaliga bilder på. Framför allt har det handlat om spionbilder där bilen har varit maskerad i olika grader. Vi har till och med fått se bilen helt omaskerad, det redan i februari när någon hade fotograferat en gul variant ståendes på verkstadsgolvet hos Porsche Zentrum Augsburg. Vi såg dock bara bakänden på bilen, även om fronten syntes i en liten spegel i bakgrunden.
Men de nya spionbilder vi kan visa er här nu avslöjar mer än tidigare. Vår spionfotograf har fångat två exemplar av nya 911, en blå och en röd, som är knappt märkbart maskerade. Svart tejp täcker vissa ytor, men inte på ett sådant vis att vi går miste om något.
Framför allt den röda bilen avslöjar linjerna och detaljerna hos nya 911. En intressant detalj som genast fastnade på våra hornhinnor är gallren (horisontella ribborna) i luftintagen i fronten. På ena bilden är dessa vinklade nedåt, på nästa bild, tagen bara tre sekunder senare, är dessa ribbor raka (se och jämför genom att skifta mellan bilderna nedanför detta stycke). Det är tydligt att nya 911 får aktiva aerodynamiska detaljer redan i de lägre modellversionerna. Baserat på ändrören tror vi att det är nya 911 Carrera S vi tittar på (den röda). Den blå bilen är förmodligen även den en 911 Carrera S men med sportavgassystemet, det vill säga två pipor i stället för fyra, men de två är i gengäld lite grövre.
Dagens 911 (generation 991) centrerar ändrören när sportavgassystemet är monterat. Så är det inte på nya generationen på grund av registreringsskyltens placering. Skylten har nämligen flyttat ned en våning jämfört med dagens 911.
En annan intressant detalj vi tydligt ser är dörrhandtagen. Nya 911 har fått slimmade handtag som följer karossidan utan att sticka ut. De fälls inte ut som på en Tesla, Porsche har i stället gett lite plats undertill för att man ska kunna föra in ett par eller några fingrar.
På utgående 911-generationen var dörrhandtagen mer ”klassiska” och lättare att greppa.
I fronten ser vi tydligt att nya 911 blir semiautonom, det vill säga självkörande, i någon mån. August Achleitner, Porsches produktchef för 911-serien, har bekräftat att det kommer en hel del av den nyaste tekniken till modellen, men att den inte tillhör bland det viktigaste på bilen.
– Ingen köper en sportbil för att den har adaptiv farthållare och filhållningsassistans, sa han tidigare i år samtidigt som han slog fast att det är viktigt att föraren ska kunna stänga av hjälpsystemen.
Övriga detaljer har vi mer eller mindre redan tagit del av, exempelvis de än mer slimmade bakljusen av LED-typ som knyts samman med en ljusramp likt hur det ser ut på andra, nyligen presenterade Porsche-modeller.
Vad som döljer sig under karossen återstår att se, men rimligt är att anta att Porsche behåller den tre liter stora och turbomatade boxersexan. Räkna med högre effektsiffror än idag. Det ryktas om att instegsmodellen 911 Carrera får 390 hästkrafter, det vill säga 20 fler än i dag, och att Carrera S får 450 hästkrafter, 30 fler än i föregångaren. Vi misstänker att sistnämnda modellversion för första gången kommer under fyra sekunder vid sprinten från noll till 100 km/h. I dag gör den 0-100 km/h på 4,1 sekunder, om bilen är utrustad med PDK-dubbelkopplingslådan.
Världspremiären är troligtvis planerad till bilsalongen i Paris i oktober. Något annat är i princip otänkbart. Försäljningen kommer i så fall igång nästa år, förmodligen är det årsmodell 2020 som är först ut.
I dag kostar en ny 911 från 942 000 kronor. Räkna med ett något högre instegspris i samband med marknadslanseringen av generation 992.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se