Nya Porsche 911 GT3 klär av sig – bildfrossa
Helt naken är den ännu inte, GT3-versionen av 992, det vill säga nya 911. Men våra nya spionbilder, tagna på och runt Nürburgring, avslöjar ändå många av detaljerna som särskiljer modellen från övriga 911-versioner.
I november 2018 presenterades nya Porsche 911 generation 992. Först ut var coupéversionerna av 911 i olika Carrera-utföranden, därefter dök nya 911 Cabriolet upp och senast i raden att presenteras är nya 911 Turbo S som i mars kunde skryta med 650 hästkrafter, 800 newtonmeter och 0-100 km/h på 2,7 sekunder.
Nu riktas blickarna mot den mer banorienterade versionen 911 GT3. Vår bilspion har nämligen på sistone lyckats fotografera nya GT3 vid flera tillfällen både på vägarna runt Nürburgring och på själva banan. Det intressanta mer bilderna är att bilen är mer naken än någonsin tidigare, ett tecken på att en premiärvisning inte ligger allt för långt fram i tiden.
NJUTBAR LÄSNING: Vi kör de tre turbobilarna BMW 2002, Porsche 911 och Saab 99
När vi studerar bilen på spionbilderna ser vi tydliga likheter med den bil som Porsche i början av året ”råkade” avslöja i en reklamfilm för elbilen Taycan. Vads som är identiskt mellan bilarna är den stora vingen med sina speciella ”upphängningsanordning” samt den mindre som är integrerad med bakluckan (som på en 911 är motorhuven).
NOSTALGISK LÄSNING: Vi kör Porsche 911 Carrera 2,7 RS Touring från 1973
Vad vi kan se för första gången är frontens utförande och – framför allt – huvens utformning. Porsche 911 GT3 av generation 991.2 hade en helt slät huv med en bred luftslits framför skarven mot frontpartiet. Nya 911 GT3 har i stället veck i huven, vilket alla nya 911-modeller har, men på GT3:an är veckan betydligt mer centrerade och därmed mer utmärkande. Och den breda luftslitsen har blivit två till antalet samtidigt som de har flyttat upp på själva huvplåten eftersom huven på 922-generationen löper längre fram på bilen, likt på forna dagars 911:or.
STENHÅRD LÄSNING: Vi kör extrema Porsche 911 GT2 RS och 911 GT3 RS på Nürburgring!
Vi ser även en typisk GT3-detalj – de dubbla avgaspiporna som mynnar ut mitt under registreringsskylten. Tyvärr är denna del av bilen hårdast maskerad, så vi ser inte hur luftslitsarna på stötfångaren är utformade, men vertikala doningar med samma placering som på gamla GT3:an verkar det inte bli, av det lilla vi kunde se i nämnda reklamfilm i början av året.
Bakom de stora hjulen sitter nästan lika stora bromsskivor, i detta fall kolfiberkeramiska med gott om borrade hål. På gamla 911 GT3 var stålskivor standard medan de keramiska kostade extra. Troligtvis är 20-tumshjul fortfarande standard, på 991.2-generationen mätte de bakre fälgarna tolv tum på bredden.
PROVKÖRNING: Porsche 911 GT3 generation 991.2
Motorn i nya Porsche 911 GT3 väntas vara den 4,0 liter stora som sågs i föregående generation (991.2 GT3 hade alltså 4,0 liter medan 991.1, innan facelift, hade 3,8 liter). Men Porsche lämnar inte maskinen orörd. De 500 hästkrafterna väntas pressas upp en bit, minst 20 hästkrafter räknar vi med, men vi blir inte förvånade om effekten höjs med 50 hästkrafter till totalt 550.
Medan hela 911-serien har blivit överladdad, med hjälp av turbo, kommer GT3 fortsatt att ha en sugmotor, det vill säga ingen överladdning. Det kan vara sista gången för GT3 med tanke på de allt hårdare avgaskraven som i många fall har lett till en övergång till turbomotorer.
PROVKÖRNING: Nya Porsche 911 – så bra är den
Premiär för nya 911 GT3 är det med största sannolikhet senare i år och vi kommer att få se modellen på vägarna allra senast under 2021.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se