Nya Porsche 911 Speedster filmad på Nürburgring!
Porsche var allvarliga när de visade upp en ny 911 Speedster, baserad på GT3, för några veckor sedan. Nu har den synts till i produktionsutförande på Nürburgring. Vi har både film och bilder på den!
Porsche är lika synonymt med Speedster-modeller som med Targa-modeller. Därför var det inget märkligt när de i början av förra månaden visade upp 911 Speedster Concept som en flirt till att det i år är 70 år sedan märkets första modell – 356 – lanserades.
Vad Porsche inte berättade vid uppvisandet av konceptbilen var om de tänker sig en produktion av modellen. Det kan vi däremot berätta nu, det blir produktion. Porsche har nämligen synts till på Nürburgring där just en ny 911 Speedster setts testas.
Konceptbilen var baserad på GT3:an medan bakänden, för att få till ett brett stuk, hämtades från en 911 Carrera 4. Så förblir det på produktionsmodellen, det kan vi se både i filmen och på bilderna som vår spionfotograf har tagit i dagarna.
Mycket är sig likt, med andra ord, men vad som inte är det är ytterbackspeglarna som är högst 911-ordinära, inte de retro-inspirerade silverfärgade doningarna som konceptbilen hade.
Likaså ser vi att bromsljuset mellan pucklarna bakom sittbrunnen inte är lika läckert utformat på konceptbilen som hade en ljusslinga i form av namnet Porsche i versaler (deras logotyp). I stället ser vi ett ”helt vanligt” bromsljus på prototypen som testades på Nürburgring.
När konceptbilen visades fick vi aldrig se hur den ser ut med tygsuffletten monterad. Det får vi däremot nu. Den är inte helt olik suffletten som finns till Boxster Spyder och sannolikt är den lika tunn och manuellt manövrerad. Det betyder i så fall att sufflettborttagandet måste göras med stillastående bil och med föraren (eller vem som nu gör det) utanför bilen eftersom tygstycket måste dras bak och ned under ”motorhuven”.
På konceptbilen fick vi heller aldrig se bakvingen i uppfällt läge. På våra spionbilder och i vår spionfilm får vi i stället se den sträcka på sig ordentligt för att skapa rätt marktryck.
Eftersom 911 Speedster baseras på 911 GT3
innebär det en fyraliters boxersexa som utan överladdning pressar ur sig 500 hästkrafter och 460 newtonmeter. I GT3:ans fall innebär det 0-100-sprinter på 3,4 sekunder och toppfartsnoteringar på 318 km/h.911 Speedster kan mycket väl visa upp sig på Goodwood Festival of Speed i mitten av juli. Då räknar vi med att det är konceptbilen som visas upp. Den produktionsklara varianten misstänker vi är redo för uppvisning tidigast i höst.
https://youtu.be/rkbz8crgROc
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se