Nya Porsche Cayenne nästan helt omaskerad!
Det är redan mer än sju år sedan dagens Porsche Cayenne såg dagens ljus för första gången. Det är med andra ord hög tid att bli pensionär. Här har nya, avslöjande bilder på nya generationen.
Tänk vad tiden går snabbt. Man har hunnit bli sju år äldre och det är dags för dagens Porsche Cayenne att sända vidare stafettpinnen till generation tre som vår spionfotograf har lyckats fota i näst intill omaskerat utförande.
Du kanske tror att det är nuvarande Cayenne på bilderna, men då ber vi dig titta en gång till. Grundformerna är desamma och från håll blir är det svårt att urskilja dem, mycket tack vare Porsches raffinerade maskering som endast täcker strålkastarna och bakljusen.
Zoomar vi in på bilderna ser vi en ny front som om möjligt gapar ännu lite mer än dagens, vi ser en ny huv med mer centralt dragna veck än i dag och vi ser nya konvexa och konkava former längs dörrsidorna. Fönsterprofilen är nästan skrämmande lik, men ställer man de båda generationerna bredvid varandra syns det att bakre sidorutorna, de som ligger an mot de bakre takstolparna, är mindre.
Baktill noterar vi en ny utskärning av bakluckan och en stötfångare som inte är lika utkarvad som hos nuvarande generationen. Bakrutan har dessutom fått en rundare, mjukare bockning och takvingen en lite annorlunda utformning.
Dörrhandtagen är lite mer slimmade än tidigare och ytterbackspeglarna ser än mer strömlinjeformade ut.
Det kan vara en synvilla, men det ser ut som att överhänget fram är något utdraget i jämförelse med generation två. Överhänget bak ser däremot ut att ligga väldigt nära dagens motsvarighet.
På det stora hela handlar det inte om någon revolutionerande designförändring, snarare en evolution som ska förbättra det som redan är bra. Jo, Cayenne är utskälld av många, men det bryr sig inte Porsche om då modellen under många år har varit märkets främsta anledning till att kassavalvet fylls än mer. Cayenne säljer helt enkelt bra, även om den har fått tuff konkurrens från lillebror Macan.
Interiört kan vi misstänka att det blir ganska likt nya Panamera med en kraftig mittkonsol och en upprensad instrumentbräda som domineras av en stor skärm integrerad i mitten.
Även motorerna misstänker vi blir mer eller mindre identiska med de som finns till nya Panamera med laddhybriden Cayenne Turbo S E-Hybrid som toppalternativ med sina 680 hästkrafter.
Förmodligen får vi se nya Cayenne på bilsalongen i Frankfurt i september, troligtvis ännu tidigare än så i form av en onlinepresentation.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se