Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Skoda låter fortfarande testa nya Superb under en kaross som tillhör dagens generation.
Skoda låter fortfarande testa nya Superb under en kaross som tillhör dagens generation.
Skoda låter fortfarande testa nya Superb under en kaross som tillhör dagens generation.
Skoda låter fortfarande testa nya Superb under en kaross som tillhör dagens generation. Foto: mr_9_8_ / CarPix

Nya Skoda Superb snäppet efter Volkswagen Passat

Skodas flaggskepp Superb har på alpvägar synts till i maskerat skick. Det är nya generationen som rullar runt i testsyfte inför nästa års lansering.

Skoda Superb är för tillfället inne på tredje generationen. Hösten 2019 genomgick nuvarande en uppdatering som bland annat innebar att det tjeckiska bilmärket för första gången kunde erbjuda en laddhybrid.
Dagens generation inledde sin karriär på vägarna i mars 2015 och är därför mer än sju år gammal. En ny generation måste till för att modellen ska kunna behålla sin attraktionskraft och fortsätta locka europeiska konsumenter.

Nya generationen har synts till tidigare, dock i kombiutförande. Denna gång är det halvkombin som har fastnat på bild. Trots att det rör sig om en så kallad mula (nya bilen testas under ett skal som tillhör nuvarande generationen) vet vi att det blir både en kombi och en halvkombi. Det har i princip bekräftats av Skoda själva i samband med att de i fjol publicerade designskisser som visade båda karossversionerna.

På denna bild med skisser som föreställer nya Superb visar Skoda att de fortsatt tänker sig modellen i både halvkombi- och kombiutförande. Foto: Skoda

Superb tar alltså ett annat spår än nya Volkswagen Passat som är tänkt att lanseras i endast kombiutförande (rykten om en halvkombiversion har florerat på vissa forum, men sannolikt rör det sig om spekulationer som har fått visst fäste).
Nya Superb och nya Passat kommer att vara väldigt nära syskon, de ska till och med tillverkas i samma fabrik, nämligen i Skodas fabrik i Bratislava i Slovakien.

Båda modellerna – Superb och Passat – sägs ha lanseringsdatum någon gång under 2023. Vilken som blir först ut vet vi inte, men vi misstänker att det är Volkswagen Passat i och med att nya Passat redan rullar i prototyputförande, inte som mula som fallet är med Superb. Tjecken ligger helt enkelt snäppet efter tysken.

Maskeringen döljer eventuellt några detaljer som är nya, trots att det rör sig om en mula med ”gamla” Superb-karossen.
Maskeringen döljer eventuellt några detaljer som är nya, trots att det rör sig om en mula med ”gamla” Superb-karossen.
Maskeringen döljer eventuellt några detaljer som är nya, trots att det rör sig om en mula med ”gamla” Superb-karossen.
Samtliga fyra hjul är försedda med mätutrustning som samlar in värden av olika slag. Att utrustningen sitter på alla hjul kan vara ett tecken på att just denna bil är fyrhjulsdriven.
Samtliga fyra hjul är försedda med mätutrustning som samlar in värden av olika slag. Att utrustningen sitter på alla hjul kan vara ett tecken på att just denna bil är fyrhjulsdriven.
Samtliga fyra hjul är försedda med mätutrustning som samlar in värden av olika slag. Att utrustningen sitter på alla hjul kan vara ett tecken på att just denna bil är fyrhjulsdriven.
1 AV 2
Maskeringen döljer eventuellt några detaljer som är nya, trots att det rör sig om en mula med ”gamla” Superb-karossen.
Foto: mr_9_8_ / CarPix
2 AV 2
Samtliga fyra hjul är försedda med mätutrustning som samlar in värden av olika slag. Att utrustningen sitter på alla hjul kan vara ett tecken på att just denna bil är fyrhjulsdriven.
Foto: mr_9_8_ / CarPix

Det finns uppgifter som säger att nya Passat inte kommer att lanseras med manuell växellåda. Om så blir fallet även med Superb återstår att se, sannolikheten är dock stor att den följer i samma spår som Passat.

Även om Skoda har slagit in på den helt eldrivna vägen kommer nya Superb inte att erbjudas som elbil (det kommer inte heller Passat att göra). Däremot kommer laddhybriden att leva vidare, troligtvis i två olika utföranden, parallellt med några mildhybridversioner.