Nya Subaru Outback nu redo för Europa
Nya generationen är enligt Subaru den säkraste, rymligaste, mest kapabla, avancerade och förfinade Outback-generationen som någonsin byggts. Till Subaru-handlare kommer den under april månad.
Du kanske minns att vi för nästan två år sedan, i april 2019, skrev om nya Subaru Outback. Då, när den avtäcktes på bilsalong och färdigställdes för marknadsintroduktion några månader senare, rörde det endast den nordamerikanska marknaden. Som många gånger förr när Subaru presenterar nya eller uppdaterade modeller är det USA-marknaden som har förtur, till Europa kommer bilarna ofta ett par år senare – som nu med nya Outback.
Att Subaru inte satsar på Europa kan ha sina naturliga orsaker. Subaru är ett försvinnande litet märke i Europa med endast 0,16 procent av marknaden under 2020, det är betydligt mindre än de 0,4 procent som vi rapporterade för Honda tidigare i dag.
Subaru sålde i fjol strax över 19 000 bilar – i hela Europa under årets samtliga tolv månader!
Det kan jämföras med mellan 600-700 tusen bilar per år på USA-marknaden, där man har en andel på över fyra procent.
Under 2020 registrerades 1 658 nya Subaru-bilar i Sverige och i topp av märkets modeller var just Outback med 866 exemplar. Antalet är ett rejält tapp jämfört med tidigare år. Pandemin hade förstås ett finger med i Outbacks svenska försäljningsutveckling men även att nuvarande generation är till åren kommen. Den presenterades i USA 2014 och kom till Europa 2015.
Kanske kan försäljningssiffrorna vika av uppåt framöver i och med att nya Outback nu är aktuell för Europa? Subaru meddelar att handlarna ska få tillgång till bilen för utställning i hallarna under april månad. Subaru Sverige skriver att svenska premiären äger rum den 8 maj.
LÄS OCKSÅ: Subaru stannar i Europa trots miserabelt 2020
Nya Outback bygger på Subaru Global Platform (SGP) som presenterades 2016. Först ut med denna grund var nuvarande Impreza och XV. Så småningom ska alla Subaru-modeller baseras på SGP, förutom nya BRZ.
På längden är nya Outback den 487,0 centimeter, det är exakt fem centimeter längre än föregångarens 482,0 centimeter.
Vad de däremot berättar är att markfrigången har ökat till 21,3 centimeter. Även frigångsvinklarna är förbättrad (19,7 grader fram, 22,6 grader bak).
Utrymmena ska även ha blivit bättre och bagageutrymmets golvlängd är 2,4 centimeter längre än tidigare. Subaru skriver att lastutrymmet mäter 512 liter i volym och att den siffran är tio liter bättre än hos utgående generation. Det är bara det att Subaru själva presenterar utgående generation med en lastvolymsiffra på 559 liter.
Är inte lastutrymmet tillräckligt får man montera takbox eller koppla på en släpvagn. Av sistnämnda typ får maximalt 2 000 kilo dras.
Motorn i nya Outback är en fyrcylindrig boxermotor på 2,5 liter som beskrivs som förnyad till 90 procent jämfört med den 2,5-litersmotor som sitter i dagens Outback. Denna bensinmotor har 169 hästkrafter, alltså sex färre än i föregångaren, och betydligt färre än de 185 hästkrafter som 2,5-litersmotorn levererar i Outback i Nordamerika och i Australien.
I Outback kräver maskinen 0,86 liter per mil vid blandad körning, enligt WLTP-körcykelns kombinerade körprogram. Det motsvarar 193 gram koldioxid per kilometer.
CVT-lådan Lineartronic, som är enda växellådsvalet till Outback, är förbättrad på en rad punkter och ska i karaktär efterlikna en åttastegad automatlåda. Den är dessutom optimerad i jämförelse med utgående generation vilket ska ha sänkt effektförlusterna med 22 procent. Effekttappet hos motorn blir med andra ord möjligtvis inte lika kännbara som det ser ut på papperet.
Senaste EyeSight-generationen (Subarus samlingsnamn på bilarnas olika säkerhetssystem) har tagit plats i nya Outback vilket innefattar elva olika system.
En mer iögonfallande nyhet infotainmentskärmen som dominerar mittkonsolen i nya Outback. Skärmen är standard och mäter 11,6 tum över diagonalen.
Instegsversionen Adventure kostar i Sverige från 374 900 kronor. Toppvarianten Touring kostar från 429 900 kronor. Field-varianten, som du ser överst i artikeln, kostar från 399 900 kronor.
TEST: Subaru Outback mot Audi A4 allroad, Volkswagen Passat Alltrack och Volvo V90 Cross Country
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se