Nya Toyota Yaris på bild för första gången!
Dagens Toyota Yaris är gammal som gatan, snart tio år på nacken. En ny generation är dock på ingång och nu kan vi visa dig de första bilderna på Yaris generation fyra.
Toyota Yaris är i Europa något av märkets guldkalv. Modellen säljer väldigt bra och med knappt 216 000 exemplar under fjolåret var Yaris volymmässigt nästan dubbelt så stor som Auris. Till och med C-HR sprang under 2018 förbi och ifrån Auris och leder nu med cirka 20 000 exemplars marginal.
Det intressanta med Yaris är att den i Europa i fjol sålde bättre än vad den gjort de senaste tio åren, och försäljningssiffrorna hittills i år är ännu bättre än fjolårets motsvarande. Anledningen till det är förstås det antal uppdateringar nuvarande generation har genomgått de senaste åren, i kombination med att hybridbilar har ökat i popularitet. Dock ledde Yaris nioprocentiga försäljningsökning i fjol ”bara” till en sjätteplats i segmentet. Storheter som ettan Renault Clio, tvåan Volkswagen Polo, trean Ford Fiesta, fyran Peugeot 208 och femman Opel Corsa rådde den inte på. Men Yaris har närmat sig.
Kanske Yaris kommer att närma sig än mer, och till och med gå förbi några av konkurrenterna som har börjat sladda i topp 5-segmentet (208 och Corsa har nämligen tappat, men inom några månader lanseras helt nya generationer av dessa vilket ger nya förutsättningar, inte minst då båda kommer som rena elbilar). Det är nämligen slut på uppdateringar av dagens gamla Yaris-generation, en helt ny är på ingång.
Redan för ett par månader sedan såg vi spionbilder (Teknikens Värld nummer 11/2019) på nya Yaris när den körde på Nürburgring. Då handlade det om en mula, det vill säga nya chassikomponenter och annat, exempelvis drivlina, täckt med annan kaross (nuvarande Yaris-karossen). Denna gång handlar det inte om en mula utan om en tidig prototyp, det vill säga den riktiga bilen, dock täckt med maskering.
Det första som slår oss när vi tittar på de dagsfärska spionbilderna är att denna europeiska Yaris inte alls liknar den Mazda 2-baserade Yaris som nyligen avtäcktes i USA – tack och lov. Inte heller har den några likheter med den Yaris som presenterades i Malaysia i april och som nu säljs på den sydostasiatiska marknaden.
Utseendet är för Yaris helt nytt, det syns tydligt trots maskeringen. Fronten ser ut att vara ganska aggressivt formgiven och den påminner en aning om hur Hyundai i30 N ser ut i samma ände. Skärmarna upplevs som bulligare och Yaris ser ut att få en linje genom karossen som löper längs dörrarnas nederkant och viker av upp över bakskärmen, precis som på nya Supra.
Baktill påminner det lite om hur det ser ut på nya Corolla men med ett tydligt veck under bakrutan, om det nu inte är en ren maskeringsgimmick. På den rödvitsvarta bilen, som vi misstänker är en prestandaversion från Gazoo Racing (GRMN kallas dagens Gazoo Racing-Yaris), ser vi att detta veck har en liten ”vinge” som sticker ut.
Det är svårt att sia om nya Yaris storlek, men det är inte alls osannolikt att den växer något för att bli rymligare. Dagens Yaris är bara 394,5 centimeter lång, runt decimetern kortare än konkurrenter som exempelvis Peugeot 208, Volkswagen Polo och Opel Corsa.
Något som däremot syns är att de extra, små sidorutorna på framdörrarna är försvunna och att bakre sidorutornas nedre linje är rejält uppdragen, till skillnad mot på dagens Yaris. Sikten ut genom sidorutorna är då kanske inte den bästa för barn, ungefär som sikten från baksätet i C-HR.
Motorerna vet vi egentligen ingenting om, men att Toyota behåller hybriddrivlinan är högst troligt. Det bekräftar den gula klisterlappen på den svartvitmaskerade prototypen på våra spionbilder. Denna klisterlapp sitter normalt bara på testbilar som har just hybriddrivlina.
Bilen med rödvitsvart maskering tydliggör att det även blir en icke-hybridiserad drivlina, i detta fall en prestandaversion. Rött, vitt och svart är nämligen Gazoo Racings färgschema.
När nya Yaris kan tänkas dyka upp i produktionsfärdigt utförande vet vi inte. Det stundar en stor bilsalong i Frankfurt i september, men vi tror inte den är redo för premiär till dess. Kanske den japanska varianten, som går under namnet Vitz, visas på bilsalongen i Tokyo i oktober.
En sak är då säker, Toyota lär inte ha tid att vänta allt för länge i och med åldern på dagens Yaris och att flera nya konkurrenter är presenterade och därmed på ingång. Någon gång under 2020 satsar vi en slant på att den kommer ut på marknaden.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se