Peugeot på gång med småsuven 1008
Det är över ett år sedan vi senast såg Peugeots mula föreställandes en ny, liten suv. Nu är den ute på rull igen vilket får oss att tro att en lansering är ganska nära förestående.
En Peugeot 208 som rullar förbi höjer inte på några ögonbryn, däremot en 208 med rejäla skärmbreddare och med utrymme under bilen som möjliggör ålning medelst hasning. Vår spionfotograf har plåtat just en sådan 208. Det ger oss möjligheten att i lugn och ro spana in olikheterna med en vanlig 208, och som är så många att vi kan slå fast att i detta fall handlar det om en mula. Med mula menas kaross från en befintlig bil som döljer något helt annat undertill. När allt är testat och klart blir det en annan kaross som kröner underredet.
De breda plastskärmarna är ett tydligt tecken på att spårvidden blir bredare än 208, något som kan vara bra när det gäller högbyggda fordon. För högbyggt blir det, det syns på markfrigången som vi redan nämnt.
En annan detalj som fångar vårt intresse är C-stolparna. Dessa är minst dubbelt så breda i jämförelse med samma takstolpar hos en normal 208. Det betyder att bilen är förlängd vilket också avslöjar att bilen har längre axelavstånd än 208:ans 253,8 centimeter och därmed också längre än suven 2008:s axelavstånd som är detsamma som på 208.
Just Peugeot 2008, som alltså baseras på 208, är för övrigt en ganska gammal modell, inte minst i jämförelse med märkets andra suvar 3008 och 5008. Den introducerades redan 2013 och är förmodligen på väg bort för att ersättas med bilen vi ser på bilderna här. Att ha två små suvar/crossovers i näst intill samma storlek vore smått huvudlöst.
Någon liten bil för terrängen à la Suzuki Jimny kan vi sannolikt inte se fram emot, Peugeots lilla suv lär bli framhjulsdriven och ingenting annat, precis som övriga Peugeot-suvar. Däremot kommer motorpaletten att bli ganska väl tilltagen med både bensin- och dieselmotorer, förmodligen trecylindrigt för hela slanten.
Det ryktas att modellbeteckningen blir 1008, en siffra fransmännen ännu inte satt tänderna i trots att 1007:an gick i graven för tio år sedan. På en bilsalong någon gång under året får vi svaret på frågan om beteckningen samt svaren på många andra frågor.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se