Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Uppdaterade Porsche 911 i maskerat utförande rullar nu omkring på Nürburgring.
Uppdaterade Porsche 911 i maskerat utförande rullar nu omkring på Nürburgring.
Uppdaterade Porsche 911 i maskerat utförande rullar nu omkring på Nürburgring.
Men också på vanliga vägar. Här ses cabrioletversionen med sin tygsufflett.
Men också på vanliga vägar. Här ses cabrioletversionen med sin tygsufflett.
Men också på vanliga vägar. Här ses cabrioletversionen med sin tygsufflett.
1 AV 2
Uppdaterade Porsche 911 i maskerat utförande rullar nu omkring på Nürburgring.
Foto: Andreas Mau / CarPix
2 AV 2
Men också på vanliga vägar. Här ses cabrioletversionen med sin tygsufflett.
Foto: Andreas Mau / CarPix

Porsche 911 facelift närmar sig målet

Generation 992 av Porsche 911 är under bearbetning för att hänga med i tiden. Bland annat blir det helt digital instrumentering och så blir, för första gången för 911-familjen, en laddbar hybridversion – med många hästkrafter.

I november 2018 såg vi Porsche 992 Coupé för första gången och i januari året därpå fick vi beskåda 992 Cabriolet. Tiden sedan dess har varit full av presentationer, provkörningar och tester av olika 911-modellversioner. Senaste modellversionen vi satte tänderna i var 911 Carrera 4 GTS Cabriolet för bara några månader sedan.
Men nu börjar det bli dags att blicka åt andra hållet, mot kommande uppdateringar som ska ta 911 ska framåt i tiden.

Spionbilder på uppdaterade 911 av generation 992 är inget nytt, och bilarna vi ser på denna omgång bilder visar egentligen inte så värst mycket av intresse som inte setts tidigare – bortsett från ett inslag. För första gången finns det nu bilder som visar stora delar av interiören.

Det är inte en ny fälgmodell som ses på bilderna, det är mätutrustning som är fäst på hjulen.
Det är inte en ny fälgmodell som ses på bilderna, det är mätutrustning som är fäst på hjulen.
Det är inte en ny fälgmodell som ses på bilderna, det är mätutrustning som är fäst på hjulen.
De påklistrade ljusenheterna ute i hörnen är provisoriska och täcker de riktiga DRL-ljusen.
De påklistrade ljusenheterna ute i hörnen är provisoriska och täcker de riktiga DRL-ljusen.
De påklistrade ljusenheterna ute i hörnen är provisoriska och täcker de riktiga DRL-ljusen.
1 AV 2
Det är inte en ny fälgmodell som ses på bilderna, det är mätutrustning som är fäst på hjulen.
Foto: Andreas Mau / CarPix
2 AV 2
De påklistrade ljusenheterna ute i hörnen är provisoriska och täcker de riktiga DRL-ljusen.
Foto: Andreas Mau / CarPix

Vid en snabb anblick må förarplatsen se ut som i dag, men spänner vi ögonen i instrumenteringen framför föraren ser vi att 911 helt går över till digitala mätare. 911 av i dag har mycket digitalt, men varvräknaren i mitten är analog. Vid uppdateringen får mätaren som visar motorns varvtal behålla sin centrala position, men nålen och siffrorna presenteras utan mekaniska delar.

Hur Porsche tänker sig 911-motorpaletten framöver vet vi inte exakt, men det ryktas om en ”ny” boxersexa på 4,0 liter, sannolikt en variant på den fyralitersmaskin som finns i 911 GT3.
Vad vi däremot vet är att 911 kommer i laddhybridutförande, dock utan att vi har vetskap om hur drivlinan exakt är utformad. Känt är att Porsches vd Oliver Blume har sagt att hybridversionen ska vara den mest högpresterande 911-versionen vilket vi tolkar som att den blir starkaste än 911 Turbo S som i dag har 650 hästkrafter.

Utformningen av mittkonsol och instrumentbräda är sig lik, den stora förändringen ses i stället i mätarhuset där samtliga mätare för första gången i 911 är digitala. Foto: Andreas Mau / CarPix

När Porsche planerar att avtäcka 992:an i uppdaterat utförande vet vi inte, men det är inte helt osannolikt att det blir under (sen)hösten. Om inte annat lär det ske i början av nästa år.