1 AV 2
Uppdaterade Porsche 911 i maskerat utförande rullar nu omkring på Nürburgring.
Foto: Andreas Mau / CarPix
2 AV 2
Men också på vanliga vägar. Här ses cabrioletversionen med sin tygsufflett.
Foto: Andreas Mau / CarPix

Porsche 911 facelift närmar sig målet

Generation 992 av Porsche 911 är under bearbetning för att hänga med i tiden. Bland annat blir det helt digital instrumentering och så blir, för första gången för 911-familjen, en laddbar hybridversion – med många hästkrafter.

I november 2018 såg vi Porsche 992 Coupé för första gången och i januari året därpå fick vi beskåda 992 Cabriolet. Tiden sedan dess har varit full av presentationer, provkörningar och tester av olika 911-modellversioner. Senaste modellversionen vi satte tänderna i var 911 Carrera 4 GTS Cabriolet för bara några månader sedan.
Men nu börjar det bli dags att blicka åt andra hållet, mot kommande uppdateringar som ska ta 911 ska framåt i tiden.

Spionbilder på uppdaterade 911 av generation 992 är inget nytt, och bilarna vi ser på denna omgång bilder visar egentligen inte så värst mycket av intresse som inte setts tidigare – bortsett från ett inslag. För första gången finns det nu bilder som visar stora delar av interiören.

1 AV 2
Det är inte en ny fälgmodell som ses på bilderna, det är mätutrustning som är fäst på hjulen.
Foto: Andreas Mau / CarPix
2 AV 2
De påklistrade ljusenheterna ute i hörnen är provisoriska och täcker de riktiga DRL-ljusen.
Foto: Andreas Mau / CarPix

Vid en snabb anblick må förarplatsen se ut som i dag, men spänner vi ögonen i instrumenteringen framför föraren ser vi att 911 helt går över till digitala mätare. 911 av i dag har mycket digitalt, men varvräknaren i mitten är analog. Vid uppdateringen får mätaren som visar motorns varvtal behålla sin centrala position, men nålen och siffrorna presenteras utan mekaniska delar.

Hur Porsche tänker sig 911-motorpaletten framöver vet vi inte exakt, men det ryktas om en ”ny” boxersexa på 4,0 liter, sannolikt en variant på den fyralitersmaskin som finns i 911 GT3.
Vad vi däremot vet är att 911 kommer i laddhybridutförande, dock utan att vi har vetskap om hur drivlinan exakt är utformad. Känt är att Porsches vd Oliver Blume har sagt att hybridversionen ska vara den mest högpresterande 911-versionen vilket vi tolkar som att den blir starkaste än 911 Turbo S som i dag har 650 hästkrafter.

Utformningen av mittkonsol och instrumentbräda är sig lik, den stora förändringen ses i stället i mätarhuset där samtliga mätare för första gången i 911 är digitala. Foto: Andreas Mau / CarPix

När Porsche planerar att avtäcka 992:an i uppdaterat utförande vet vi inte, men det är inte helt osannolikt att det blir under (sen)hösten. Om inte annat lär det ske i början av nästa år.