Porsche Cayenne blir mer Macan
Porsches stora suv Cayenne har börjat lätta på maskeringen som döljer nyheterna. På de senaste bilderna ser vi bland annat detaljer som ska få storebror att mer likna lillebror Macan.
I december är det 20 år sedan Porsche klev in i suv-segmentet med Cayenne. Många fnyste åt Porsches påhitt, men med facit i hand kan Porsche i stället fnysa åt skeptikerna – Cayenne är nämligen inget annat än en monumental succé. Så pass att snart alla bilmärken har en suv, även supersportbils- och lyxbilstillverkarna.
Cayenne är i dag fem år in i sitt tredje utförande och en uppdatering stundar. De nya spionbilderna visar en mer lättmaskerad prototyp än tidigare och vi ser mer tydligt att Porsche tänker på Macan när Cayenne ska förfinas.
I fronten, sett till grill och luftintag, är justeringarna så pass subtila att inget annat än ett tränat Cayenne-öga kommer att kunna notera skillnaderna när bilen sveper förbi på vägen. Däremot kommer strålkastarna att vara en aning lättare att skilja på. De är maskerade på prototypen på bilderna men det är ganska tydligt att de inte är lika avsmalnande som i dag, i stället är de mer åt det ”fyrkantiga” Macan-hållet.
Än mer Macan-känsla blir det över baken. Cayenne kommer att få en kraftigare ljusramp på bakluckan som inte lika låg och smal i mittpartiet som i dag. Om den blir ”jämntjock” över hela bredden återstår att se.
Tilltaget med ljusrampen är bara en del i den stora rockad som genomförs baktill. Andra delen är registreringsskyltens placering. På dagens Cayenne sitter skylten på bakluckan, ”mellan” bakljusen. Som vi tydligt ser på spionbilderna har skylthållaren trillat ned till stötfångaren, det vill säga samma placering som på Macan. Dessutom blir det mer enhetligt inom Cayenne-familjen eftersom Cayenne Coupé redan har denna skyltplacering.
På tre av våra bilder ser vi Cayenne Turbo GT bakifrån. Denna Cayenne Coupé-värsting med 640 hästkrafter förändras, vad gäller bakljusrampen, på samma sätt som vanliga Cayenne.
Interiören genomgår även den några uppdateringar där framför allt mittkonsolen görs om i och med att växelväljaren försvinner. Den placeras i stället till vänster om den omgjorda infotainmentskärmen, strax till höger om ratten. Nästan som en rattväxel, skulle man kunna säga. Nya väljaren är förstår inte lika stor och grov som dagens, i stället kan den nästan beskrivas som en ”tapp”, lite åt det håll vi redan har sett i andra bilar från Volkswagen-koncernen.
Drivlinorna tror vi blir kvar som i dag, helt enkelt en rad olika bensinmotorer som i vissa fall assisteras elektriskt, i andra fall inte. Vi förmodar att Porsche har finslipat merparten av dem, antingen för att få ned förbruknings- och utsläppssiffrorna eller för att få upp effektsiffrorna. Möjligtvis båda två på en och samma gång.
Uppdaterade Cayenne premiärvisas troligtvis någon gång under innevarande års sista månader vilket i så fall kan betyda att den rullar på vägarna under våren eller sommaren 2023.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se