Porsche Taycan Sport Turismo vintertestas
Porsches stundande elbil Taycan kommer även i kombiutförande – Sport Turismo på Porsche-mål. Nu har den synts till uppe i de norrländska skogarna.
Senare i år ska produktionen av Porsches första elbil komma igång. Taycan, som modellen heter, är av ”Panamera-typ”, det vill säga med fyra sidodörrar, men något mer kompakt och betydligt slankare. Speciellt praktisk är den alltså inte, åtminstone inte om man tänker sig den som familjebil. Av denna anledning, rymligheten, är Porsche även på väg att skapa en sorts kombiversion av Taycan, en elektrisk Panamera Sport Turismo kan man kunna kalla den för. Vi har redan sett den som konceptbil, då under namnet Mission E Cross Turismo. Utöver 4,95 meter lång ”kombikaross” uppvisade den hög markfrigång och oömma plastdetaljer längs skärmkanterna, som om den är tänkt att vara Porsches svar på Volvos Cross Country-stil eller Mercedes All-Terrain-utförande.
I området runt Arjeplog har nu Taycan Sport Turismo, som vi tror att modellbeteckningen blir, synts till under det obligatoriska vintertestet. Porsche har maskerat bilen en hel del men det är tydligt vad det rör sig om, trots de fina ändrören som alltså är fejk. Markfrigången är dock inte lika hög som hos konceptbilen och plastsjoken runt om saknas. Sport Turismo-varianten av Taycan blir sannolikt inte den ”terrängförberedda” modell som konceptet gav sken av. Dess fördelar är i stället mer utrymme i bagaget och bättre takhöjd för baksätespassagerarna.
Precis som vanliga Taycan kommer ”kombi-Taycan” att lanseras i olika utföranden, ungefär som dagens Porsche-modeller. Exakt vilka det blir får vi avvakta med, men rykten snackar om tre olika modellversioner i Taycan Carrera, Taycan Carrera S och Taycan Turbo. Modell-/motorbeteckningarna kan låta tramsiga på en elbil, men de är å andra sidan klassiska Porsche-beteckningar.
Så här såg Taycan Sport Turismo ut som konceptbil, då under namnet Mission E Cross Turismo.
Effektmässigt tros Taycan Carrera landa runt 400 hästkrafter och Taycan Turbo runt 600 hästkrafter, med Taycan Carrera S någonstans i mittemellan av nämnda siffror. Det troligaste är att samtliga modellversioner fyrhjulsdrivna, men vissa vill få det till att instegaren Taycan Carrera möjligtvis blir bakhjulsdriven.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se