Rolls-Royce Ghost naken
Rolls-Royce kommande ”minsting” på 5,4 meter har nu avslöjats i sin fulla prakt, fyra månader innan den publika premiären på Frankfurtsalongen. Som vi kan se är det inte mycket som skiljer sig från konceptet 200EX som visades i Genève.
På Genèvesalongen för ett par månader sedan visade Rolls-Royce upp ett koncept vid namn 200EX. Bilen hade sedan tidigare gått under namnet baby-Rolls då den med sina 5 399 millimeter är mindre än befintliga Rolls-Royce-modeller. På bilsalongen i Shanghai nyligen avslöjade dock Rolls-Royce-chefen Tom Purves att bilen förses med det klassiska modellnamnet Ghost. Därefter började bilen rulla med mindre och mindre maskering runt BMW:s utvecklingslokaler i München, vilket vi kunde visa bilder på för bara knappt två veckor sedan.
Tanken är att bilen ska visas i sin fulla prakt på Frankfurtsalongen i september, men redan nu kan vi se hur den färdiga bilen kommer att se ut. Detta tack vare en observant färjeresenär mellan Dover-Calais som såg en mer eller mindre omaskerad förseriebil stå i färjekön och som genast skickade bilderna till holländska sajten autojunk.nl. Den enda maskeringen på bilen är RR-emblemet på bakluckan samt grillen som är täckta med svart film. Den lär med största sannolikhet vara kromad eller i borstad aluminium. Förseriebilen har saknar dessutom kylarprydnaden.
Skillnaderna jämfört med konceptbilen 200EX är lätträknade. Körriktningsvisarna i framkant av framskärmarna har fått färg och är inte längre vita, främre stötfångaren har gjorts om lite med en vertikal ”balk” genom luftintaget. Interiört kan vi se att ratten också har genomgått några små förändringar.
Rolls-Royce Ghost använder sig av samma bottenplatta som nya BMW 7-serie. Maskinellt handlar det om en nyutvecklad V12-motor på 6,6 liter som med dubbla turboaggregat levererar 544 hästkrafter och 750 newtonmeter. Kraften skickas sedan vidare via en åttastegad automatlåda från ZF.
Under första halvan av nästa år är det premiär för Ghost hos Rolls-Royce-handlarna. Prislappen sägs hamna på motsvarande drygt 2,1 miljoner kronor, vilket är 1-1,5 miljoner mindre än för storebröderna Phantom och Drophead Coupé.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se