Samsung visar vägen för uppdaterad Renault Arkana
Renaults slanka suv Arkana har kommit så pass långt i livet att det nu är dags att lägga sig på operationsbordet för att justera en rynka eller två.
Renault Arkana en ganska ny bekantskap för de flesta av oss, så det kan tyckas märkligt att en modell som började säljas i bland annat Sverige förra hösten redan ska uppdateras. Men faktum är att Arkana är betydligt äldre än så, modellen presenterades redan 2018 och började säljas i Ryssland under 2019. Under 2020 lanserades modellen i Sydkorea, men då som Samsung XM3, och under 2021 var det alltså Europas tur.
Arkana ser likadan ut på alla marknader, men det finns skillnader – rejäla sådana. Ryska Arkana är baserad på Renaults nästan 20 år gamla B0-plattform medan den europeiska varianten delar teknisk bas med den koreanska. Dessa båda byggs nämligen på Renault-Nissans betydligt modernare plattform CMF, i det här fallet B-varianten (CMF-B).
På spionbilderna är det inte Renault Arkana vi ser, det är faktiskt Samsung XM3 som har fotograferats i samband med värmetester i södra Europa. Om det står Samsung eller Renault på bilen spelar dock mindre roll eftersom båda kommer att få ta del av samma uppdateringar.
Eftersom bilen är maskerad i fronten är det där de större visuella justeringarna kommer att äga rum. Vi kan tänka oss att grillen ses över, så även strålkastarna och då eventuellt endast innanmätet i dessa. Nedre delen av stötfångaren lär få ett nytt hål eller ny form på ett befintligt.
Baktill kan vi inte skönja några ingrepp men när det väl är dags för den uppdaterade versionen att äntra marknaden är det möjligt att bakljusens lysdioder har fått lite annorlunda placering och kanske att stötfångarens plastdetaljer har stöpts om. Bara för att bjuda på nytt i någon form.
Interiört kan vi föreställa oss mindre justeringar på ratt och klädslar samt uppdaterat infotainmentsystem.
Under 2023 tror vi att uppdaterade Renault Arkana är aktuell för att nå bilhandlarnas blankpolerade hallgolv. Det lär då bli med samma motoralternativ som i dag, bland annat den hybriddrivlina som vi både har provkört och testat. I sistnämnda tog den Arkana hela vägen till vinst!
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se