Seat Leon laddhybrid avslöjad med dragkrok
Spänningen höjs även i Spanien, det har vi bevis på i form av första bilderna på nya Seat Leon i laddhybridutförande.
Seat har redan visat upp elbilen el-Born och laddhybriden Tarraco FR PHEV, men först ut av det spanska märkets elektrifierade modeller blir C-segmentaren Leon. Det berättade Seats vd Luca de Meo för Teknikens Värld i slutet av förra året.
Det handlar om en laddhybridvariant av nya generationen Leon som ännu inte är presenterad, däremot fotograferad maskerad.
Nya Leon får sannolikt vänta ytterligare ett tag innan världen får se den, Volkswagen-koncernen har nämligen fullt fokus på världspremiären av Leons syskonmodell Golf som presenteras i helt nytt utförande i oktober.
Vår spionfotograf har tagit första bilderna på Leon PHEV (står för Plug In Hybrid Electric Vehicle, det vill säga laddhybrid), han passade på när modellen gav sig ut på vägarna någonstans i södra Europa.
Bilen i sig ger oss inte så mycket mer i informationsväg än det vi redan har gått igenom i samband med att bensinversionen fotograferades på Nürburgring i somras.
Det mest intressanta är kanske att testprototypen är utrustad med dragkrok. Det behöver egentligen inte vara ett bevis på att produktionsbilen får utrustas med dragkrok, men sannolikt får nya Leon laddhybrid dra släp med tanke på att koncernens andra laddhybrider får det, exempelvis gamla Golf GTE (max dragvikt 1 500 kilo).
På tal om gamla Golf GTE. Den är på väg att ersättas av en ny så fort nya Golf-generationen har trätt fram ur gömmorna. Då kan vi kraftigt misstänka (eller till och med nästan lova) att Golf GTE och Leon PHEV får samma drivlina, som även kommer att ta plats i Skoda Octavia i laddhybridutförande.
Gamla Golf GTE hade en 1,4-liters bensinmotor på 150 hästkrafter och en elmotor på 102 hästkrafter. Tillsammans levererade de maximalt 204 hästkrafter.
Nya Golf GTE och Leon PHEV (som när det väl gäller kommer att få ett finare namn) får en motsvarande drivlina, kanske samma som i Passat GTE och som numera även finns i Skoda Superb iV (Superb i laddhybridutförande). Det skulle i så fall betyda 1,4-liters bensinmotor på 156 hästkrafter och elmotor på 115 hästkrafter som tillsammans ger maximalt 218 hästkrafter. Högre än så lär inte effekten bli för då är Leon- och Golf-laddhybriderna inne och härjar i GTI-revir.
Räkna med ett större energilagringspaket än gamla Golf GTE:s 8,7 kWh-batteri för att kunna uppnå omkring fem mils räckvidd enligt WLTP-körcykeln. Gamla GTE:n nådde även den fem mil, men det var enligt gamla, mindre sanningsenliga NEDC-körcykeln.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se