Skoda Snowman/Polar på höghöjdsträning
Skoda Yeti ska bli lillebror, trots att den är förstfödd. Storebror tros få namnet Snowman eller Polar och kommer att bjuda på större kroppshydda med plats för mer invärtes.
Vår spionfotograf befinner sig för tillfället i Alperna där han har lyckats jaga ifatt på snömannens storebror, med andra ord Skoda Yetis större syskon som enligt rykten ska heta antingen Snowman eller Polar.
Bilen må se ut som en Yeti vid första anblicken, men det beror på att det är en testmula som är ute och rullar. Skoda försöker alltså hålla nyfikna blickar borta genom att låta Snowmans/Polars teknik döljas av en Yeti-kaross.
Genom att titta lite närmare på bilen ser vi tydligt skillnader jämfört med en vanlig Yeti. Först och främst är det bakdörrarna som inte går att missa. Dessa är tydligt förlängda. Även framför skarven mellan framdörr och framskärm ser vi en skarvning vilket tyder på längre nos. Maskeringen mellan C- och D-stolparna döljer dessutom vad som ser ut att vara en längre sidoruta då den är mer rektangulär än kvadratisk. Totalt lär det handla om 50 centimeter extra bil, eller mer. Yeti kanske ser stor ut, men längre än 422,2 centimeter är den inte. De extra decimetrarna i Snowman/Polar har Skoda trollat fram av en viss anledning – modellen ska vara sjusitsig.
Tittar vi på skärmkanterna ser vi att dessa är utlagda. Spårvidden hos Snowman/Polar är nämligen betydligt bredare än den hos Yeti. Det blir alltså även rymligare i axelbredd, inte bara på längden.
Men om det nu är en testmula med Yeti-kaross, varför har Skoda då maskerat fronten och baken? Enkelt, Skoda är ofta tidigt ute med att testköra skarpa detaljer, inte minst fronten och baken. Här vill man alltså dölja hur Yetis större syskon kommer att se ut.
Snowman/Polar delar inte bara teknisk plattform med senaste generationens Skoda, de båda modellerna kommer också att dela motorpalett till stora delar. Det innebär en stor variation av bensin- och dieselmotorer som kan kombineras med antingen fram- eller fyrhjulsdrift och med antingen manuellt eller automatiskt (DSG) växlade lådor.
Världspremiären är eventuellt planerad till Frankfurtsalongen i september. Försäljningen väntas sätta igång i början av 2016.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se