Suzukis nya mellanklass-fighter
Suzuki förbereder sig för en ordentlig strid i segmentet för mellanstora sedaner. Med nya Kizashi ska man ta sig an storsäljarna Toyota Camry och Chevrolet Malibu.
För oss svenskar är segmentet med mellanstora sedaner relativt okänt. Bilar som Toyota Camry och Chevrolet Malibu är, om inte utrotningshotade, så i alla fall extremt sällsynta i den svenska trafiken. I USA är däremot läget det omvända, i jänkelandet i väster tillhör Camry och Malibu det absoluta toppskiktet i försäljningsstatistiken. Nu ämnar Suzuki göra entré i det toppskiktet. Och det är nya Kizashi som ska göra det möjligt.
Kizashi visades som koncept på bilsalongen i New York i våras. Formerna lovade mycket och som vi kan se på den senaste spionbilden får produktionsbilen behålla mycket av formerna från konceptet. Den aggressiva kilformen ser ut att följa med, om än något nedtonad. Bilen ska byggas i Suzukis fabrik i Sagara i Japan och når försäljningshallarna i början av 2010.
Suzuki gör ingen hemlighet att de, med Kizashi fullständigt har ställt in siktet mot Toyota Camry och Chevrolet Malibu. Malibu är för övrigt den första bilen som bygger på GM:s plattform Epsilon II, samma plattform som nästa generation Saab 9-5 ska baseras påDärför var det heller ingen överraskning att ett par Chevor kunde siktas i samband med testandet av Kizashi. Motorerna som ska ta plats i Kizashi blir av den starkare sorten. Instegsmodellen blir en fyrcylindrig 2,4-liters bensinmotor på dryga 150 hästkrafter. Eftersom huvudmarknaden blir USA ska även en stor V6-motor på 3,6-liter tryckas ned. Effektuttaget förväntas bli 280-300 hästkrafter.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se