Toyota Supras interiör avslöjad – andas en hel del BMW
Toyota är fortfarande hemlighetsfulla när det gäller nya Supra, men vår spionfotograf har lyckats fotografera insidan och vi ser till stora delar ett helt eget utseende, men med några tydliga BMW-detaljer.
Nya Toyota Supra är fortfarande inte presenterad. Världspremiären äger rum först i januari 2019, på bilsalongen i Detroit. Det avslöjade den japanska giganten i förra veckan. Trots att modellen ännu inte klivit fram i rampljuset har vi redan kört den. Daniel Frodin var, som en av få, för ett par veckor sedan och körde Toyotas nya sportbil på racerbanan Jarama utanför Madrid, och hans rapport från banan och bilen kan du läsa i nya numret av tidningen (Teknikens Värld nummer 22/2019 som även innehåller årets stora vinterdäcktest). Vill du få ett smakprov på vad som väntar dig i tidningen, läs vår direktrapport från körningen här.
Toyota har ännu bara visat upp nya Supra i maskerat utförande. Därmed vet vi inte exakt hur den ser ut. Insidan har vi inte en aning om hur den ser ut, förrän nu. Toyota har inte visat en endaste bild tagen från insidan, det kan vi däremot göra nu tack vare vår duktige spionfotograf som nere vid Nürburgring fick komma nya Supra riktigt nära.
Vad som först slår oss är att detta inte är en helt vanlig Supra utan en Supra GR, det vill säga Gazoo Racings variant för bankörning. Därav skyddsburen, OMP-ratten och OMP-skalstolarna.
Men i övrigt ser det mer eller mindre ut som i en vanlig, gatlegal Supra.
Vi noterar en digital skärm i mätarhuset, ungefär som på syskonbilen nya BMW Z4, men med helt egen grafik där varvtalsmätaren utgör det absoluta största blickfånget i centrum. I varvräknarens rundel presenteras aktuellt växelläge och till vänster om hastigheten.
Mätarhusets utformning ser ut att skilja sig från Z4:ans även om själva ”kåpan” inte gör det. Något som verkligen skiljer sig är infotainmentskärmen som tronar upp ovanför mittkonsolen (BMW:s är integrerad med mätarhuset). Denna skärm liknar inte något som vi ser i dagens Toyota-modeller och saknar dessutom fysiska knappar. I stället för knappar runt skärmen har Toyota Supra fått ta del av BMW:s iDrive-vred på mittkonsolen mellan framstolarna. Vredet i sig ser relativt likt ut vredet i Z4, även menyknapparna runt vredet.
Ytterligare några detaljer är av tydlig München-härkomst. Blinkersspaken och vindrutetorkarspaken är plockade rakt av från BMW:s lagerhylla, så även knapparna och volymvredet för radion på mittkonsolen. Riktningsreglagen för ventilationsutblåsen ser ut att hålla samma form som motsvarande reglage i Z4, men de har en annan ytfinish (på de båda i mitten).
Vad som döljer sig på andra sidan torpedväggen vet vi ännu inte eftersom Toyota inte har yppat ett ord om motorn. Men det är inte svårt att gissa sig till att det sitter en bayersk rak och turbomatad sexa där. Det är med andra ord samma maskin som i nya Z4 M40i där den ger 340 hästkrafter. Vilken effektnivå Toyota lägger sig på återstår att se.
Blir man ägare till ett av de 900 första exemplaren av nya Supra, generation A90, blir man också medlem i en exklusiv skara som Toyota har valt att kalla för Supra 900 Club.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se