Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
071010-hyundai-i10-i20
071010-hyundai-i10-i20
071010-hyundai-i10-i20
071010-hyundai-i10-i20

Två nya småbilar – Hyundai i10 och i20

Hyundais lilla Atos och något större Getz är inne på sluttampen av sina liv. De ska ersättas av nya Hyundai i10 respektive i20. Båda bilarna har fångats på bild alldeles nyligen nere i Sydeuropa.

Lilla Atos presenterades för första gången 1997 och såldes ett tag som Sveriges billigaste bil. Under 2004 genomgick den en ansiktslyftning, men nu är det slut på uppdateringarna under namnet Atos.

Den ska ersättas av Hyundai i10, koreanernas nya minsting i modellprogrammet. Tillverkningen äger rum i Indien, precis som med dagens Atos.

Framhjulsdriva i10 kommer att finnas med tre olika motoralternativ. När den lanseras under 2008 kommer en bensinmotor på 1,1 liter med 65 hästkrafter och en dieselmotor på 1,1 liter och 75 hästkrafter att finnas tillgängliga. Lite senare efter bilens debut kommer även en 1,2-liters bensinare med 80 hästkrafter.

Hyundai Getz ska snart också avlösas, trots att den bara funnits sedan 2002. Avlösaren får den logiska beteckningen i20 och storleksmässigt placeras den mellan i10 och nyligen introducerade i30. När Hyundai i20 kommer sommaren eller hösten 2008 blir det som femdörrarsmodell. Under 2009 dyker den troligtvis upp som tredörrarsversion. i20 får bensinmotorer med mellan 80 och 109 hästkrafter samt en dieselspis med 110 hästkrafter.