Vintern har kommit för Mercedes GLC
Kommande Mercedes GLC testas för fullt uppe i Arvidsjaur. Suven kommer nästa år och får precis som C-klass endast fyrcylindriga motorer – även i vassaste AMG-version.
Det är full fart uppe i Arvidsjaur fortfarande, speciellt på Mercedes testanläggning. Nästa generation GLC testas för fullt och bygger på den äldre plattformen MRA, till skillnad från eldrivna EQC som bygger på plattformen kallad MEA.
GLC kommer fortsatt drivas av bensin- och dieselmotorer, men givetvis med stöd från en mindre elmotor. Antingen som mildhybrid eller laddhybrid.
Precis som för C-klass kommer GLC i fortsättningen bara finnas med fyrcylindriga motorer, något som gäller även för de mest håriga AMG-versionerna. Och den som vill ha manuell låda i sin GLC (eller C-klass för den delen) får leta vidare, endast automat i framtiden.
Suven är fortfarande kraftigt maskerad och inte mycket går att tyda under virrvarr-mönstret. Baklamporna ser ut som något Mazda designat, men är så klart bara hitte-på. Framlamporna lika så, de ser i nuläget provisoriska ut.
Suven kommer växa en aning, tänk på att GLB bara är några centimeter kortare än nuvarande GLC. Lansering sker i början av år 2022 och självklart kommer även en coupéversion.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se