Volkswagen ID.6 testas i Sverige
Nu är den till Sverige kommen, Volkswagens rymliga, eldrivna suv ID.6. Dock rullar den här som testprototyp. Lanseringen är fortfarande en bra bit bort, någon gång under 2021.
Minns du konceptbilen I.D. Roomzz som presenterades våren 2019? En elektrisk suv med skjutdörrar båda fram och bak samt med plats för sju åkande, inklusive föraren. Produktionsversionen av I.D. Roomz är på gång och som tur är kommer modellen att gå under det mer strikta namnet ID.6.
Det är inte första gången vi ser Volkswagen ID.6 som testprototyp ute på vägarna. Den har synts en hel del och senast vi skrev om den befann den sig på en bergsväg på väg upp mot en österrikisk alptopp.
Nu har ID.6 tagit sig norrut, över Östersjön, genom hela Sverige och befinner sig i trakterna i och runt Arjeplog.
TEST: Så bra är Volkswagen ID.3
Maskeringen är ungefär densamma som senast, det vill säga kamouflage i fronten som ska få den bil-ointresserade att tro att det är en vanlig Peugeot 5008 som passerar. Men vi, och framför allt vår excellenta spionfotograf, ser vad som döljer sig bakom maskeringen. Eller ja, vi ser förstås inte hur fronten ser ut även om vi ser en del av strålkastarnas innanmäten, men vi vet i alla fall att det är ID.6 som gömmer sig där bakom.
Volkswagen ID.6 är precis som Volkswagens övriga nya elbilar, nyligen lanserade ID.3 och kommande ID.4 samt Skoda Enyaq, baserad på koncernens plattform för elektriskt drivna bilar – MEB. Det betyder motsvarande drivlinor med en toppversion på 306 hästkrafter som via dubbla elmotorer sätter fart på samliga fyra hjul. Räckvidden hos vissa modellversioner lär ligga runt 50 mil.
EXKLUSIVT: Vi kör Volkswagen ID.4 – långt innan lanseringen
När ID.6 behagar dyka upp på våra vägar i produktionsform vet vi inte. Men vi antar att själva presentationen äger rum någon gång under våren 2021 och att marknadslanseringen sannolikt blir mot sensommaren eller höstkanten. Volkswagen vill först få ut Volkswagen ID.4 på vägarna, vilket sker i inledningen av 2021. Volkswagen ID.4 har vi för övrigt redan kört.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se