Volkswagen Passat GTE facelift visar upp sig
En uppdaterad variant av Volkswagen Passat ska presenteras senare i år. Uppdateringen omfattar även den populära laddhybridversionen GTE som vi nu kan visa bilder på.
Tidigt i våras berättade Volkswagen att det är dags för nuvarande Passat att genomgå en uppdatering, den första sedan generation B8 presenterades sommaren 2014. En ny generation är alltså ännu inte aktuell på något år, även om Volkswagen, likt många andra biltillverkare, sannolikt kommer att kalla den uppdaterade varianten för ”nya Passat”.
Passat facelift i maskerad utförande har sedan dess setts rulla på gator och vägar i södra delarna av Tyskland samt på klättra över Österrikes högsta berg Großglockner. Spionbilderna som vi ser här visar den för många kanske mest intressanta modellversionen, nämligen laddhybriden GTE. Än mer intressant hade den så klart varit i kombiutförande, åtminstone sett ur ett svenskt perspektiv, men ännu har inte kombin dykt upp på vägarna.
LÄS MER: Nu lönar det sig att köpa laddhybrid
Att det är just GTE-varianten vi ser på bilderna avgörs av den laddlucka som skymtar till höger om VW-emblemet i grillen (vänster sida om vi ser till färdriktningen). Även det lilla maskerade GTE-emblemet på andra sidan är avslöjande.
Vad gäller fronten kan vi se en annan utformning och placering av ribborna som eventuellt också är en aning kraftigare än på dagens variant. Strålkastarna ser ut att behålla sin form men rykten säger att Volkswagen tar lite från Arteon för att lägga på Passat, det vill säga att grillens kromribbor kommer att fortsätta in i strålkastarna. Av bilderna att döma ser det dock inte ut så. Åtminstone blir det inte lika tydligt som hos Arteon.
Främre stötfångaren har gjorts om med framför allt ett helt nytt nedre parti. De C-formade DRL-ljusen misstänker vi blir kvar, vi tycker oss skymta dem under maskeringstejpen.
Baktill noterar vi nya bakljus. Till formen är de inte nya, däremot är själva ljusslingorna i armaturen ny. I övrigt ser det sig likt ut, så när som på de integrerade ändrören som normalt är placerade under reflexglasen på stötfångaren. Förmodligen är de bara övertäckta då de bara är för syns skull, inte för att släppa ut avgaser.
Interiört kan vi förvänta oss uppdaterad instrumentering med Volkswagens nya Virtual Cockpit som redan tagit plats i flera modeller.
Under huven finns i Passat GTE i dag en 1,4-liters bensindriven turbomaskin som samarbetar med en elmotor. Tillsammans ger de 218 hästkrafter. Om den siffran kommer att kvarstå återstår att se. Eftersom 1,4-litersmaskinen i övriga Passat-utbudet sägs försvinna till förmån för en 1,5-litersdito kanske även GTE-modellen förändras på den punkten.
Något många tror att Volkswagen har filat på hos Passat GTE är räckvidden vid enbart eldrift. Upp till fem mil anges räckvidden till i dag, enligt NEDC-körcykeln.
LÄS MER: Volkswagen överväger elektrisk prestandamodell
Uppdaterade Passat kommer inte att visas upp på höstens stora bilsalong i Paris, Volkswagen har nämligen bestämt sig för att inte närvara i den franska huvudstadens stora dragplåster i början av oktober. Sannolikt avtäcks Passat facelift under ett fristående evenemang.
Som laddhybrid klassades Volkswagen Passat GTE tidigare som supermiljöbil. Sedan det nya fordonsskattesystemet trädde i kraft den 1 juli 2018 är den ”bara” en bonusbil, det vill säga en bil som släpper ut så pass lite att den är berättigad bonus. Den statliga bonusen för Passat GTE i dag ligger på 29 200 kronor. Det kan jämföras med den tidigare bonusen (supermiljöbilspremien) som låg på 20 000 kronor.
Passat GTE har länge varit Sveriges mest sålda supermiljöbil. Under första halvåret i år låg den i topp med 2 102 registrerade exemplar. Ser vi till de senaste två och ett halvt åren är den även där i topp med 10 530 registrerade exemplar, nästan dubbelt upp jämfört med tvåan Mitsubishi Outlander Plug-In Hybrid.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se