Volkswagen slår två flugor i en smäll
Vårt norra öga har skådat en märklig Volkswagen Touran i skogarna runt Arjeplog. Bilen är ett bevis på att den tyska bilgiganten smider nya planer för MPV-segmentet.
Volkswagen Golf Sportsvan och Touran börjar bli till åren och ser inte ut att nå förlängningar i form av nya generationer. Det är här bilen på dessa spionbilder kommer in i bilden. Den ser ut som en vanlig Touran, till dess att man granskar den närmare. Då upptäcker man en märkligt långa bakre sidorutor mellan C- och D-stolparna. Per automatik söker sig våra ögon ner till bakskärmarna och vi registrerar genast väldigt mycket plåt mellan bakdörrar och bakre hjulhus. Betydligt mer på en vanlig Touran.
Vi tittar alltså på en mula, någon form av chassi som täcks av en förlängd Touran-kaross. Enligt uppgift går mulan under namnet Variosport, ett namn som troligtvis ersätts med ett annat när det är dags för marknadsintroduktion. Variosport har för avsikt att ersätta dagens Touran – och Golf Sportsvan. Volkswagen vill med andra ord inte överge MPV-segmentet, däremot slimma utbudet en aning med anledning av att segmentet har tappat kraftigt de senaste åren till förmån för crossovers och suvar.
Det sägs att Variosport blir närmare 4,7 meter lång vilket verkar sannolikt när vi måttar med ögonen. Dagens Touran är knappt 4,53 meter lång och Golf Sportsvan är bara drygt 4,35 meter lång. Det innebär att Variosport blir en betydligt rymligare MPV-modell med plats för en hel del bagage även när en tredje sätesrad används. Dagens Touran går att få i sjusitsigt utförande, men när den tredje sätesraden nyttjas ryms endast 137 liter bagage längst bak (633 liter när stolarna är nedsänkta i golvet).
Enligt rykten blir det roterbara säten i andra sätesraden. Hur det blir med den saken återstår att se, även om det på flera sätt är en praktisk funktion. Bakdörrarna kommer med största sannolikhet att vara konventionella ”svängdörrar”, precis som på dagens Touran, det vill säga inte skjutdörrar som hos storebror Sharan.
Volkswagen Variosport bygger på MQB-plattformen som har hängt med sedan 2012. Den har dock uppdaterats genom åren och i Variosport handlar det om nyaste varianten som även tar plats under kommande generation Golf.
Motorerna kommer förmodligen att koncentreras till 1,5-liters TSI-bensinmotorer och dieselmotorer med något större slagvolym. Räkna också med någon form av mildhybriddrivlina och sannolikt även en laddhybrid.
När Volkswagen kan tänkas presentera den produktionsklara modellen vet vi inte, men i och med att Golf Sportsvan uppdaterades inför modellår 2018, och att Touran bör ha ett par år kvar i livet, lär vi inte få se den under 2019.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se