Volkswagens elbil Aero B på höghöjdsträning
Folket ropar efter en ”vanlig elektrisk bil”, men fortsatt är det mestadels suvar och crossovers som erbjuds. Dock har Volkswagen annat på gång.
Längs alpvägar i sydligt grannland till Volkswagen-land har på senare tid en ”mystisk” bil med VW-emblen synts till flertalet gånger. Ett otränat öga avfärdar bilen som en kinesiska Volkswagen Passat med tyska regskyltar, men så den erfarna betraktaren ser nästan genast att stora delar av fronten är fejk. ”Grillen” är påklistrad och är alltså en del av maskeringen döljer en grillös front ungefär som på Volkswagen ID.3 och Volkswagen ID.4. Även de stora, yttre luftintagen i stötfångaren är påhittade. Smala i stående format finns där, men resten – inklusive dimljusen – är påklistrade. En elbil behöver inte samma typ av grill och luftintag som en bil med förbränningsmotor.
Denna elbil liknar ingen annan elbil som Volkswagen hittills lanserat, denna elbil är nämligen den elektriska sedanmodell som Volkswagen hintade om redan 2018 i form av konceptbilen ID.Vizzion. Då pratades det om att bilen ska vara klar år 2022, men med rådande världsläge (pandemi och komponentbrist) är 2023 ett mer realistiskt årtal.
Räkna inte med samma mått som konceptbilen som var rejält stor – hela 516,3 centimeter lång. Baserat på bilderna är testprototypen ganska många decimeter kortare. Rymlig bör den ändå vara i och med den elektriska arkitekturen som tillåter annorlunda layout än en traditionell bil med bensin- eller dieselmotor.
Bilen, som går under namnet Aero B, ska ses som en elektrisk ersättare till nästa generation Passat som endast lanseras i kombiutförande. Huruvida det är en sedanmodell vi ser här, eller inte, återstår att se. Granskas bilderna på närmare håll ser bakluckan ut att inkludera bakrutan och i så fall handlar det om en halvkombi på ungefär samma vis som Volkswagen Arteon.
En kombiversion är sannolikt också aktuell, trots att nya Passat ska locka kombisugna bilköpare. Volkswagen presenterade för drygt två år sedan konceptbilen ID.Space Vizzion som är en form av herrgårdsvagnsvariant av tidigare nämnda konceptbil, trots att ID.Space Vizzion är rejält mycket kortare med 495,8 centimeter från för till akter.
Vi vet ännu inte om denna elbil baseras på Volkswagens MEB-plattform, men troligtvis gör den det. I så fall kan vi misstänka att drivlinorna som vi känner från ID.3 och ID.4 i dag kan hitta fram till Aero B också, med vissa variationer. Fyrhjulsdrivna varianter, däribland ”en sportig” GTX, kan vi sannolikt också vänta oss.
Batterimässigt ska vi inte förvänta oss det på 111 kWh som ID.Vizzion bjöd på vid uppvisningen för tre år sedan, i stället är det mer troligt att 82 kWh-batteriet (77 kWh netto) som presenterades i ID.Space Vizzion, och som finns till ID.3 och ID.4, tar plats i modellen. Det lär räcka till runt de 60 mil i räckvidd som bland annat Volkswagen-chefen Ralf Brandstätter har nämnt.
Angående namnet Aero B, det är inte taget ur luften. Ovan nämnda VW-chef använde i fjol höstas namnet i ett sammanhang om denna nya elbil. Namnet lär dock vara ett arbetsnamn, troligtvis får den produktionsmässiga bilen en typisk ID.X-modellbeteckning där X:et ersätts med en siffra, alternativt några bokstäver. Kanske ID.Aero?
Det har snackats om att den ska heta ID.6, men det tror vi inte på eftersom Volkswagen redan har lanserat suven ID.6 i Kina.
Själva marknadslanseringen äger troligtvis rum under 2023. Färdiga bilen får vi kanske se vid en presentation nästa höst.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se