Wiesmanns nya coupé – första bilderna
Tyska sportbilstillverkaren Wiesmann har i sin hårdaste modell GT MF5 använt sig av BMW:s M5-motor, en V10 på 507 hästkrafter. Men då BMW slutat tillverka motorn får Wiesmann tänka om. Här är första bilderna på deras nya coupé, nu med BMW:s dubbelturbo-V8.
Bröderna Wiesmanns sportbilsfirma med samma namn har tillverkat bilar med klassiska former och vassa prestanda i snart 25 år. I deras nuvarande modellprogram, som består av fem olika modeller, är Roadster MF5 och GT MF5 herrarna på täppan. Mycket tack vare den best till maskin som bilarna är försedda med, nämligen BMW:s uppskattade V10-motor på fem liter och 507 hästkrafter. Mer känd som M5-motorn. Ett krux bara. I och med att BMW har tryckt på stoppknappen vad gäller produktionen av senaste generationen M5 och M6 har också V10-motorn gått i graven. Därmed har Wiesmann tvingats filura ut en ny lösning som stavas V8 med dubbelturbo, alltså BMW:s nya M5-motor som också återfinns i X5 M och X6 M. I dessa båda högbyggen pressar 4,4-litersmotorn ur sig 555 hästkrafter medan det enligt uppgift ska bli hela 586 hästkrafter i nya M5 som presenteras på bilsalongen i Genève i mars nästa år. Vad det blir i Wiesmanns båda värstingar (taklösa Roadster och coupén GT) vet vi inte exakt, men vår bilspionfotograf snackade lite löst med killarna som testade Wiesmann GT MF5-efterträdaren på Nürburgring i förmiddags och de avslöjade att det blir åtminstone 550 hästkrafter. Det lär räcka en bra bit för en bil som har en torrvikt på knappt 1 400 kilo (vilket i och för sig inte är världens mest imponerande siffra). 0-100-sprinten för dagens GT MF5 går på 3,9 sekunder så efterträdaren kanske kan förhoppningsvis kapa den siffran med några tiondelar då vi misstänker att de extra hästkrafterna kombineras med några tappade kilon.
Troligtvis behåller Wiesmann beteckningen MF5, i fallet med bilen på bilderna kvarstår i så fall GT MF5. En sak är i alla fall säker – för Wiesmann betydde inte en utebliven motor en utebliven modellversion. Tvärtom har de nu fått chansen att förbättra bilen ännu mer och se över diverse detaljer som till exempel fronten som lär vara omarbetad för att ge rätt kylning till de båda turboaggregaten.
Klickar du här får du höra hur BMW:s nya M5-motor låter när pedalen pressas mot golvmattan.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se