Biltrender som kommit och gått – så fel tänkte vi
Matt lack, stora fenor och riktigt feta extraljus. Trenderna har varit många i bilvärlden. Här är några som förpassats allra längst in i garaget.
Matt lack
Det är BMW och Ford som tillskrivs en del av den här trenden som startade på militära fordon. Andra generationen av Focus RS och E90 M3 kunde ofta synas med matta lacker. Väljer du en matt färg ställer det stora krav på rengörning och inte minst fågelbajs har en förmåga att förstöra den icke-blanka ytan. Trenden är inte helt borta utan dyker upp lite då och då som specialeffekt vid lanseringar.
https://youtu.be/UtgwluyNTQESpinnerfälgar
Olika design på fälgar är förstås något som alltid kommer att finnas med i bilvärlden. Ja, tills elbilarna kommer med helt täckta fälgar och det tillåts. En detalj som kom och försvann hämtades från customkulturen i USA. Där fanns det fälgar där en del fortsatte att snurra efter det att innerfälgen stannade. Spinnerfälgarna försvann relativt snabbt och tur var väl det – det ser lite konstigt ut.
Komradio
Mobiltelefonen är kanske på väg att döda kameran och musikspelaren men en sak den definitivt plockade bort är den eftermonterade komradion. För oss som levde pre-mobilen var komradion rätt bra att ha för att snabbt kunna prata med kompisar i andra bilar.
Feta vingar
Racing- och rallybilar har vingar för att trycka fast bilen i vägen och ge bra fäste. Det har alltid inspirerat både bildesigners och de som gör tillbehör. Men som tur är verkar de eftermonterade bakvingarna vara ett minne blott. Flera bildesigners väljer i dag vingar som fälls upp i höga farter eller att bygga bredare bakfälgar som har delvis samma funktion.
Saxdörrar
Svenska Koenigsegg och Tesla Model X är några av de nya bilarna som har en lite udda lösning på dörrarna. Under en period på 1980.-talet var det här högsta mode och det fanns till och med firmor som byggde om gamla bilar så att de fick dörrar som öppnade uppåt. Kanske var ändå Elon Musk den siste som försökte det här på allvar i en volymbil.
Höga fjädringar
I dag vill alla köra suv eller crossover. Och höga bilar har på något sätt alltid fascinerat. Under en period var det populärt att höja bilarna så att det uppstod mycket luft runt hjulen. Inte så populärt i dag annat än på Monster Trucks.
Låga breda bilar
En trend möts ofta av det motsatta. Medan vissa ville ha höga bilar valde andra att sänka dem och få dem att ligga så nära marken som möjligt. Gärna i kombination med rejäla skärmbreddare så att bilen flöt ut på asfalten.
Fenor
Plocka fram en amerikansk bil från 1950-talet och du ser väldigt feta fenor på bakskärmen. I dag känns förstås en sån design väldigt främmande. Den första fenan sägs ha suttit på en Cadillac redan 1948 och designtrenden höll i sig i drygt tioi år.
Träpaneler
I dag pratar biltillverkarna gärna om de olika materialen inne i bilen och ofta handlar det om något slags återvunnen plast eller trä. Fram till 1950 var det också vanligt att vissa plåtdetaljer byttes bort till det lite billigare trä. Men ökad säkerhet satte förstås stopp för det. Chrysler PT Cruiser och några till försökte ta till trenden men vi får väl hoppas att den nu är borta för gott.
https://youtu.be/qCJ4Y63pGt0Stora avgasrör
Dubbla avgasrör på bilar med små motorer har vi sett till och från genom åren. Men hittills har vi sluppit elbilar med avgasrör. Under en lång period med stora motorer och ett hästkraftsrace var det populärt att få bilarna att se coolare och häftigare ut med stora avgasrör. Nu är trenden i praktiken den motsatta, ingen vill skylta med utsläpp.
Mörktonade lampor
Lite mörkare lampor påstås ge en bil en lite tuffare attityd. Det har öppnat för lite olika designlösningar bland tillverkarna och även bland de som säljer tillbehör. De som inte har haft råd har försökt på egen hand med hjälp av färg och klisterlappar – med mindre bra resultat. Inte sällan blir ljusbilden sämre vilket effektivt stoppat den här trenden. Istället har vi nu led-lampor som kan fås att se ut på en mängd olika sätt.
Tonade rutor
Att vara hemlig inne i bilen har gett en extra dimension till bilägandet. Ofta har lyx- och limousiner gått i främsta ledet för att införa totalt insynsskydd. I dag är det relativt vanligt att nya bilar har mörkare rutor bak och därmed slipper vi fula lösningar med ark som klistras på rutorna.
Älgstaket
Det hetaste du kunde ha på en bil i Sverige på 1970- och 80-talet. Men ökade säkerhetskrav har satt stopp för all form av eftermontering av saker runt om bilen. Tack och lov.
Extraljus
....precis som riktigt feta ramper med extraljus. Jo, de finns fortfarande men är inte alls lika vanliga som det var förr då extraljus var mer eller mindre ett måste. Det finns de som sätter extraljusen på taket men vi kan hoppas att det inte blir en trend söder om Gävle.
Kulhål i plåten
Eller rättare sagt klistermärken som gör att det ser ut som att det är kulhål i plåten. Eller att någon sitter fast med en arm i dörren. Eller någon fräckis på en dekal i bakrutan. Nej, tack!
Extra instrument
Innan det satt Ipad-stora bildskärmar på instrumentpanelen var det tufft att skruva fast alla möjliga olika mätare. Precis som det var att såga sönder instrumentpanelen för att få fast en fet stereo. Nu finns fler instrument än du behöver inne i bildskärmen och den inbyggda stereon har bättre ljud än din anläggning i vardagsrummet.
Vinyl
Vinylskivor har fått en renässans men vinyltaken lär vi knappast få se igen, även om det är väldigt vanligt att bilarna säljs i två färger – en upptill och en nedtill.
Solskydd i vindrutan
Det var en stor operation att klistra fast solskydd upptill på insidan av vindrutan. Det blev sällan bra. Solskydden har blivit bättre och i dag kan tillverkarna ordna det där redan från början.
Solgardiner
Precis lika svårt var det att montera de plastiga och stora gardinerna till bakrutan. Sen kom någon smart ingenjör på att det där kan man enkelt ordna med ett solskydd på insidan. Det var inte speciellt snyggt heller, det där på utsidan.
Kjolpaket
Jodå, det finns stylingfirmor som tjänar stora pengar på att pimpa och ställa till nya bilar på olika sätt. Men det är inte speciellt vanligt längre att en BMW M3 eller en Audi RS förses med ett omfattande kjolpaket.
Dekaltrim
Subaru Impreza är typexemplet på när vanliga gatbilar skulle se ut som tävlingsbilar. Till sponsorernas förtret har den trenden lagt sig ordenligt. Vi har sponsornamnen på kläderna i stället.
Luftintag
Förr skulle det inte bara sågas i instrumentpanelen. Det sågades friskt även i motorhuven för att släppa in mer luft till motorn och i taket för att bygga takluckor. Allt det där är tillbehör i dag och med elbilarnas intåg har luftintagen försvunnit helt.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se