Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Bizzarrini 5300 GT, 1966.Bizzarrini 5300 GT, 1966.Bizzarrini 5300 GT, 1966.
Bizzarrini 5300 GT, 1966.Bizzarrini 5300 GT, 1966.Bizzarrini 5300 GT, 1966.
1 AV 2
Bizzarrini 5300 GT, 1966.
Foto: Linus Pröjtz / Teknikens Värld
2 AV 2
Bizzarrini 5300 GT, 1966.
Foto: Linus Pröjtz

Bizzarrini återupplivas av tidigare Aston Martin-chefer

Klassiska Bizzarrini återupplivas med hjälp av lyxbilsåterförsäljare och tidigare Aston Martin-chefer.

Bizzarrini grundades av den tidigare Alfa Romeo-, Ferrari- och Iso-ingenjören Giotto Bizzarrini 1964. Under några år tillverkade företaget ett fåtal sport- och tävlingsbilar där den mest kända troligen är 5300 GT. Bizzarrini deltog även i Le Mans 24-timmars 1964-65. Men Bizzarrini lades ner redan 1969. Under senare år, runt millenieskiftet, har det dykt upp en del konceptbilar med namnet, men mer än så har det inte blivit.

Nu är det dock dags för en nystart och det sker med hjälp av brittiska lyxbilsåterförsäljaren Pegasus Brands som bland annat säljer Aston Martin, Rolls-Royce och Koenigsegg. Med i satsningen finns även tidigare tungviktare från Aston Martins ledning. Ulrich Bez leder satsningen och var vd för Aston Martin 2000-2013, samt Christopher Sheppard, tidigare chef för Aston Martin i Mellanöstern och Nordafrika, samt Janette Green, tidigare marknadschef för Aston Martin. I nuläget är detaljerna om satsningen inte kända då de fortfarande befinner sig i ett tidigt stadie.

Bizzarrini 5300 GT tillverkades mellan 1965-68 och hade en kaross designad av Giorgetto Giugiaro samt en 5,4-liters V8 hämtad från samtida Corvette.

Återupplivningen av Bizzarrini är inte helt olik den svenska satsningen med att blåsa nytt liv i JC Indigo 3000, Lusitano 3000R. Liksom Bizzarrini-gänget stod en lyxbilsåterförsäljare bakom detta, von Braun Sports Cars, ihop med andra investerare. Men som vi rapporterade tidigare i veckan gick denna satsning i stöpet.