BMW 1-serie får större rumpa
Med andra ord blir BMW 1-serie en karossversion rikare när den kommer i sedanutförande. I alla fall är det vad som sägs. Tidigast 2015 kan den stå färdig.
BMW 3-serie kom 1975 och var då ungefär 4,3 meter lång. 37 år senare har BMW 3-serie vuxit med med i runda slängar tre decimeter och lagt på sig en hel del kilon. Den är med andra ord inte den lilla och smidiga bil som den en gång var (men vilken annan bilmodell i dag med decennier på nacken är det?).
Den som tvunget vill ha en sedanmodell från BMW och vill köra smått måste sikta in sig på just 3-serie eftersom lillebror 1-serie endast finns i halvkombiutförande med antingen tre eller fem dörrar. Nu när Audi ska lansera A3 i sedanutförande och Mercedes snart kommer med sin CLA så måste BMW också kunna erbjuda kunderna motsvarande. Därför är en 1-serie sedan troligtvis på gång, åtminstone om man tror vad brittiska Autocar skriver.
Enligt uppgifterna från öriket väster om Frankrike blir 1-serie Sedan bakhjulsdriven precis som sina andra 1-seriesyskon och trots att en framhjulsdriven plattform är under utveckling inom företaget. Anledningen ska helt enkelt vara att körglädjen och uppförandet ska påminna om 3-serie.
Fyr- och sexcylindriga motorer sägs vara aktuella när modellversionen kommer, vilket tidigast blir 2015. Först ska coupé- och cabrioletversionerna av 1-serie presenteras under de nästkommande två åren. En ren eldriven 1-serie Sedan kan också vara aktuell.
Tillverkningen kommer att äga rum i Leipzig-fabriken vid sidan om övriga versioner av 1-serie. Kina kan dock komma att få tillverka bilen så småningom då den kinesiska marknaden är svag för just sedanmodeller av det här slaget.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se