BMW 1-serie M Coupé officiell
Audi RS3 får en lekkamrat. Och det är inte vilken lekkamrat som helst, M-versionen av BMW 1-serie får exakt lika många hästkrafter och lika högt vridmoment som RS3. Men vilken är snabbast från 0 till 100 km/h?
Efter otaliga ryktessvängar, spionbilder och teaserbilder är BMW 1-serie M Coupé slutligen här. Publik premiär blir det på bilsalongen i Detroit i januari men BMW släpper redan nu all information om bilen. Med M-versionen av 1-serien vill BMW gå tillbaka till sina M-rötter och erbjuda en bil som ska ge ohämmad körglädje och prestanda. Vinkningen till första generationen M3 är tydlig, men nästan lika tydligt är även att BMW indirekt erkänner att nuvarande M3 har blivit mer komfortinriktad och inte vänder sig till samma målgrupp som första M3.
När man läser om effekten om prestandan är det lätt att få en déjà vu-känsla, har vi inte läst de här siffrorna förut? Jo, men då gällde det en annan bil. Om det är en tillfällighet eller inte låter vi vara osagt men BMW 1-serie M Coupé har precis lika många hästkrafter och samma vridmoment som nyligen presenterade Audi RS3. En framtida jämförelse mellan de två är därmed oundviklig. 1-serie M Coupé är utrustad med BMW:s välkända raka dubbelturbosexa på 3,0 liter. Effektuttaget är 340 hästkrafter och 450 newtonmeter. Det maximala vridmomentet finns tillgängligt redan vid 1 500 r/min och finns kvar upp till 4 500 r/min, med en overboostfunktion kan vridet tillfälligt ökas med 50 extra newtonmeter. De 340 hästarna måste man varva högt för att komma åt, först vid 5 980 r/min nås maxeffekten. Det ska räcka för en acceleration från 0 till 100 km/h på 4,9 sekunder och en toppfart på 250 km/h. Jämför gärna med fyrhjulsdrivna Audi RS3 som också mäktar med 250 km/h men är tre tiondelar snabbare från 0 till 100 km/h. Mindre intressant i sammanhanget men ändå viktigt är att BMW:n är lite törstigare. BMW uppger att 1-serie M Coupé behöver 0,96 l/mil och släpper ut 224 g/km. Audi RS3 ska klara sig på 0,91 l/mil och släpper ut 212 g/km.
1-serie M Coupé-föraren måste kunna växla själv, manuell sexstegad låda är nämligen det enda som erbjuds. När det gäller chassitekniken säger sig BMW ha hämtat många komponenter från storebror M3. I likhet med M3 är 1-serie M Coupé ingen lättviktare, när bilen ställer sig på vågen stannar denna först på 1 495 kilo. I standardutrustningen ingår en steglöst variabel diffspärr som fördelar vridmomentet mellan de drivande bakhjulen med hänsyn till vilket som ska ha mest kraft för optimal kurvtagning. Andra hjälpsystem är DSC (Dynamic Stability Control), anti-slip control function (ASC), Dynamic Brake Control (DBC), Cornering Brake Control (CBC) och M Dynamic Mode (MDM) som later föraren ställa in antisladdsystemets ingrepp.
På utsidan skiljs M-versionen från en vanlig 1-serie genom ett muskulöst kjolpaket med rejäla luftintag i fronten, luftslitsar i bakre stötfångaren och inte minst de fyrdubbla avgaspiporna. På insidan hittar man bland annat standardmonterade sportstolar, M-sportratt och kontrasterande orangefärgade sömmar.
1-serie M Coupé börjar säljas i Europa i maj, grundpriset i Tyskland är satt till 50 500 euro.
https://youtu.be/N03SFXFpI5o?height=347&width=575
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se