BMW 1-serie nu med tre dörrar och fler spännande motorer
Mer sport och elegans sägs vara resultatet när 1-serien blir två dörrar fattigare. BMW presenterar nu den andra karossvarianten på 1-serien men introducerar också en rad nya motoralternativ, bland annat 114i och M135i.
Tre eller fem dörrar, cabriolet eller coupé. Förra generationen BMW 1-serie gick att få i fyra karossvarianter och efterträdaren har än så länga bara funnits med fem dörrar. Det blir det ändring på till sommaren då nya 1-serien kommer i tredörrarsutförande. Nya motoralternativ blir också tillgängliga.
Tredörrarsutförandet gör inte att 1-serien blir kortare, bara att de två bakdörrarna tas bort till förmån för längre framdörrar. Baksätet påverkas inte av förändringen men blir självklart svårare att ta sig in i eftersom man måste krångla sig in genom framdörrarna. Att de stora framdörrarna utan ramar runt rutorna gör tredörrarsmodellen mindre praktisk än femdörrarsvarianten är uppenbart, men blir den snyggare?
Samtidigt som tredörrarsmodellen presenteras för världen slänger BMW ut flera nya motoralternativ till 1-serien. Ny instegsmodell blir 114i med en fyrcylindrig bensinmotor på 1,6 liter. Twinturbo-teknik ger 102 hästkrafter och 180 newtonmeter medan förbrukningen stannar på 0,55 liter. 114i missar dock miljöbilsgränsen med nio gram. Ny är även 125i med 218 hästkrafter och 310 newtonmeter, 125d med 218 hästkrafter och 450 newtonmeter samt 116d EfficientDynamics Edition som är snåltrimmad till att klara sig på 0,38 l/mil. Effekten är 116 hästkrafter och 260 newtonmeter medan koldioxidutsläppen stannar på låga 99 gram.
M135i är ett välkommet och förväntat tillskott till motorfloran. Det här blir den första modellen i M Performance-utbudet som drivs av en bensinmotor, i det här fallet samma sexcylindriga trelitersmaskin med Twinturbo som finns i många andra BMW-bilar. Här ger den ifrån sig 320 hästkrafter och 450 newtonmeter i vridmoment. Det räcker för att M135i ska ta sig från 0-100 km/h på 5,1 sekunder och nå 250 km/h som mest.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se