BMW 128ti gör entré som enklare busbil
När du tänker busbil och BMW 1-serie är det M135i xDrive med fyrhjulsdrift och 306 hästkrafter som poppar upp. Nu presenterar BMW ytterligare en busig version av 1-serie – 128ti.
ti-beteckningen har en lång historia hos BMW och dök upp redan med 02-serien för sisådär ett halvt sekel sedan. Bokstäverna står för Turismo Internationale och signalerar att det rör sig om en sportigare modellversion. Flera 3-serie Compact-versioner hade just ti-beteckningen (och td) och tror att det ti var unikt för Compact-modellerna, men så är det alltså inte.
Nu är det dags för ti-beteckningen igen, denna gång på dagens 1-serie. Och visst handlar det om en sportigare modellversion. 128ti, som den heter, är dock inte i kaliber med M135i xDrive som har en rak turboladdad fyra på 306 hästkrafter, fyrhjulsdrift och en fin accelerationssiffra (0-100 km/h på 4,8 sekunder).
Medan M135i xDrive är en så kallad M Performance-bil är 128ti mer konventionell – och 80 kilo lättare. Motorn i 128:an är även den en rak turbofyra, av BMW beskrivs den som nyutvecklad. Den levererar 265 hästkrafter som sätter fart på framhjulen via en åttastegad Steptronic-automatlåda och Torsen-diff. 0-100 km/h går på 6,1 sekunder.
TEST: Nya BMW 1-serie mot nya Volkswagen Golf och Mazda 3
Chassit med M Sport-dämpare är sänkt tio millimeter jämfört med vanliga 118i och M Sport-bromsarna är hämtade från storebror M135i xDrive. ”Sportdäck” finns som tillval utan extra kostnad.
Till utseendet är 128ti väldigt lik M135i xDrive med större och fler luftintag i fronten och arrangemanget bak med dubbla ändrör (som dock ser ut att vara aningen klenare).
Några prisuppgifter har inte offentliggjorts utan kommer sannolikt i samband med att modellversionen marknadsintroduceras i november. BMW M135i xDrive kostar från 460 200 kronor, ett pris som 128ti bör komma en bra bit under.
Just nu genomför BMW tester med 128ti på Nürburgring, det är i området däromkring bilderna här är tagna.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se