BMW 2-serie Cabriolet officiell – fakta, bilder och film
Sommaren är slut, men det hindrar inte BMW från att visa upp märkets nya ”sommarbil” – 2-serie Cabriolet. Fyra olika motoralternativ med mellan 184 och 326 hästkrafter.
Nu utökas 2-serie med ännu en karossversion. Först ut var 2-serie Coupé. Något senare dök 2-serie Active Tourer upp, du vet den där med framhjulsdrift och tvärställd motor. Active Tourer-varianten har dock ingenting gemensamt med 2-serie Coupé, mer än fyra hjul och en ratt med BMW-emblem. Och modellbeteckningen förstås. Nu är det dags för den taklösa versionen av 2-serie Coupé, med andra ord 2-serie Cabriolet.
2-serie Cabriolet fungerar som avlösare till nedlagda 1-serie Cabriolet. Vid övertagandet av stafettpinnen har den passat på att växa till sig jämfört med föregångaren. 2-serie Cabriolet är 7,2 centimeter längre och 2,6 centimeter bredare. Den har dessutom tre extra centimeter i axelavstånd samt 4,1 och 4,3 centimeter bredare spårvidd fram respektive bak. 2-serie Cabriolet mäter med andra ord 443,2 centimeter på längden, 177,4 centimeter på bredden och 269 centimeter mellan hjulaxlarna. De extra centimetrarna här och där ger en rymligare bil än vad föregångaren var. Det gäller även bagageutrymmet. Med taket uppfällt ryms nämligen 350 liter vilket är 30 liter mer än i 1-serie Cabriolet, med taket nedfällt ryms 280 liter, 20 liter mer. Baksätesryggen går att fälla för utökad volym.
2-serie Cabriolet är generellt något lättare än vad 1-serie Cabriolet var. Tjänstevikten ligger mellan 1 585 och 1 675 kilo beroende på motoralternativ.
2-serie Cabriolet är, till skillnad från 4-serie Cabriolet, försedd med tygsufflett. Denna är nyutvecklad och ska bjuda på lägre ljudnivåer när den är uppfälld (fem decibel lägre i framsätet, sju decibel lägre i baksätet). 20 sekunder tar det att fälla upp eller ned taket, en operation som kan göras i hastigheter upp till 50 km/h.
Tygsuffletten finns i tre olika kulörer. Svart, antracit med silvereffekt och brun med silvereffekt.
Fyra motoralternativ är aktuella till 2-serie Cabriolet. Tre bensinmotorer samt en dieselmotor. Dessa betecknas 220i, 228i, M235i och 220d.
Instegaren är 220i Cabriolet som bjuder på en turbomatad tvålitersfyra med 184 hästkrafter och 270 newtonmeter. Den gör 0-100 km/h på 7,5 sekunder med manuell sexväxlad låda. Med åttastegad Steptronic-automatlåda är tiden 7,6 sekunder, det vill säga något långsammare. Toppfarten är 231 km/h, 226 med automatlåda. Förbrukningen uppges till 0,65 liter per mil (0,62 med automat) och koldioxidutsläppen till 152 gram per kilometer (144 med automat).
Ett snäpp upp finner vi 228i Cabriolet med 245 hästkrafter och 350 newtonmeter. Även denna maskin är en tvålitersfyra med twin scroll-turbo. 0-100 km/h går på 6,1 sekunder (6,0 med automat) och toppfarten ligger på 250 km/h, elektroniskt begränsad. Förbrukningen uppges till 0,68 liter per mil (0,66 med automat) och utsläppet till 150 (154) gram per kilometer.
Toppversionen på bensinsidan är så klart M235i Cabriolet som har en rak sexa på tre liter. Denna BMW M Performance-modell drar också nytta av twin scroll-turboladdning och landar därmed på 326 hästkrafter och 450 newtonmeter. Med sexväxlad manuell låda går 0-100 km/h på 5,2 sekunder, med den åttastegade Steptronic-lådan kapas tiden med två tiondelar till 5,0 sekunder. Med andra ord är M235i utan tak två tiondelar långsammare än med tak. Förklaringen till det är de 130 extra kilon som cabrioleten bär på. Toppfarten är, inte helt oväntat, elektroniskt spärrad till 250 km/h.
Förbrukningen ligger på 0,85 liter per mil (0,79 med automat) och utsläppet per kilometer uppgår till 199 gram (184 med automat).
Den enda dieselversionen är alltså 220d Cabriolet som har en rak common rail-fyra med turbo på 2,0 liter, 190 hästkrafter och 400 newtonmeter. Den gör 0-100 km/h på 7,5 sekunder (7,4 med automat) och toppar 225 km/h oavsett transmission.
Förbrukningssiffran enligt EU-körcykeln är 0,47 liter per mil (0,44 med automat) medan utsläppet ligger på 124 gram per kilometer (116 med automat).
BMW nämner inte något om en fyrhjulsdriven version men för europeisk del lär M235i Cabriolet eventuellt komma som xDrive samtidigt som också 228i Cabriolet xDrive är aktuell i USA.Några svenska priser finns inte i dagsläget men 2-serie Coupé börjar på 288 500 kronor. Cabrioleten hamnar därmed på andra sidan 300 000 kronor med ganska stor marginal. I USA är till exempel 228i Cabriolet nästan 7 000 dollar dyrare än 228i Coupé.BMW har planerat marknadslanseringen till februari 2015. Men först ska vi få tal del av BMW 2-serie Coupé på Parissalongen i oktober.Nedan har du massor av bilder och några filmer att njuta av om du vill se 2-serie Cabriolet från alla olika möjliga vinklar.
https://youtu.be/iNe9MIrTYs4Gilla på Facebook för fler videoklipp!
https://youtu.be/0ueemd5E6M8Gilla på Facebook för fler videoklipp!
https://youtu.be/7eq1adam1PsGilla på Facebook för fler videoklipp!
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se