BMW 2-serie Gran Coupé officiell
En ny BMW 2-serie debuterar i Los Angeles nästa månad – och det med med fyra dörrar. Här är bilder och fakta.
Att BMW 2-serie ska komma i fyrdörrarsutförande, som så kallad Gran Coupé, har vi vetat länge. Ja, vi har till och med fått se bilen från officiellt håll, dock med mystisk och döljande dekalering. Nu är modellen i alla fall officiell och ska visas upp under bilsalongen i Los Angeles i november. Redan nu får vi dock se bilder på bilen och även tillgång till en del adta.
Modellnamnet Gran Coupé har BMW använt sig av på de större 4-, 6-, och 8-serierna och bilarna ska kombinera tjusiga former med praktiskt användande för vardagsbruk. Just 2-serie Gran Coupé riktar in sig på unga kunder i storstan som suktar efter sportighet, uppkoppling och goda utrymmen. En kundgrupp som BMW inte direkt är först eller ensamma om att ringa in.
BMW 2-serie är liksom den besläktade 1-serien framhjulsdriven (läs vår provkörning av bilen här) och formen känns både bekant och ny. Njurarna i fronten, märkets signum, är rejält tilltagna och baktill hitta vi L-formade bakljus, båda sedan tidigare kända grepp från BMW men här med ny knorr. Designen skiljer sig på detaljnivå med saker som ny form på LED-strålkastare och ett bakparti med en horisontellt veck med där på monterat emblem.
Bilen mäter i millimeter 4 526 i längd, 1 800 i bredd, 1 420 på höjden och 2 670 mellan hjulaxlarna och 430 liter ryms i bagageutrymmet. Jämfört med gamla 2-serie Coupé finns här 33 millimeter extra utrymme för baksätespassagerarnas knän. BMW har inte tummat på funktionaliteten när det kommer till bagageutrymmet då baksätesryggen är tredelat, inte helt vanlig på bilar som vill vara ”fina och premium”.
Invändigt hittar vi annars en interiör och förarmiljö som går i samma anda som 1-serie och 3-serie med digital förarmiljö och högt placerad infotainmentskärm vid dess sida. Utbudet av körassiterande system följer samma mönster med saker som krockvarnare, autobroms och filassistans som standard i Europa.
2-serie Gran Coupé kommer i fem olika utrustningspaket men ska även kunna personifieras på en rad punkter och finns (såklart) med sportigt M-paket vilket bland annat omfattar tio millimeter sänkt fjädring, adaptiv styrning, och justerbar dämpning.
Modellen introduceras i Europa med tre motorer. 140 hästkrafter starka 218i, dieselalternativet 220d på 190 hästkrafter och toppversionen M235i XDrive med fyrhjulsdrift och 306 hästkrafter. Den sist nämnda tar sig 0-100 km/h på 4,9 sekunder men kapar ytterligare en hundradel om paketet M Performance har kryssats för. Instegsmotorn finns med en sexväxlad manuell låda alternativt en sjustegad automatare. De övriga två kommer med åttastegade automatlådor (Steptronic och Steptronic Sport).
BMW 2-serie Gran Coupé kommer ut på marknaden i mars 2020 och priserna i Tyskland startar på 31 900 euro (cirka 346 000 kronor) för 218i, 39 900 (närmare 432 000 kronor) för 220d och och 51 900 euro (ganska exakt 563 000 kronor) för M235i xDrive.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se