BMW 3.0 CSL Hommage officiell – ikonen i ny skepnad
Vi fick se en teaser, vi fick se en gissning. Nu får vi se den på riktigt och det ser betydligt bättre ut än vi hade kunnat föreställa oss. Ikonen BMW 3.0 CSL lyser igenom i formerna hos denna moderna tolkning.
BMW följer sin vana trogen – att plocka fram en iögonfallande konceptbil till årliga utställningen Concorso d’Eleganza Villa d’Este vid sjön Como i norra Italien. Tidigare har man visat bland annat M1 Hommage (2008), 328 Hommage (2011) och BMW Zagato Coupé (2012). Medan sistnämnda var en modell som mer stod på egna ben, med hjälp från Z4, var de två förstnämnda Hommage-modellerna hyllningar till svunna tider. När det nu är dags för Concorso d’Eleganza Villa d’Este 2015 visar BMW upp ytterligare en Hommage-bil, och denna gång har man valt att hylla ikonen och klassikern 3.0 CSL från 1970-talet.
Adrian van Hooydonk, ansvarig för allt som har med form att göra hos BMW, berättar att 3.0 CSL Hommage som vi ser här visar inte bara hur stolta dem är över sitt arv, utan också hur viktigt det förflutna är för att bestämma märkets framtid.
BMW 3.0 CSL Hommage, där CSL precis som förr står för ”Coupé Sport Leichtbau”, det vill säga en lättviktsbyggd sportcoupé, blandar former från förr, i dag och framtiden med modern teknik. Originalet kom till genom ett samarbete med Alpina, som dock inte är inblandade i dagens projekt, när det skulle tävlas i framför allt standardvagnsracing.
Färgen, som faktiskt heter Golf Yellow, är precis som på bilen från tidigt 1970-tal. Ursprunget till den stora bakvingen går inte att ta miste på, inte heller takvingen, ändröret som sticker ut framför hjulhuset höger bak, kupéutrymmets profil, om än slankare, samt den kaxiga hajnosformade fronten med dubbelstrålkastare. Till och med gälarna på framskärmarna, hålen i frontspoilern och BMW-propellrarna (emblemen) på C-stolparna finns där.
Inuti laserstrålkastarna bildas fyra kryss (X), två på vardera. Dessa kryss är en hyllning till långdistansbilarna på 1970-talet som ibland hade just kryss, eller framför allt kors, tejpade i svart över strålkastarglasen (se lilla bilden lite längre upp).
Du kanske undrar varför BMW skapat så märkliga framskärmar som viker över kanten till huven och dyker ned genom densamma. Det är tyskarnas moderna tolkning av de huvfenor som originalbilen hade.
Det enda som egentligen inte riktigt rimmar med originalbilen är de gigantiska njurarna i grillen. De stämmer i stället mer överens med ännu äldre BMW-modeller och – så klart – framtiden som går mot allt större njurar.
Jämfört med originalet är 3.0 CSL Hommage full av det senaste i teknikväg. Tidigare nämnde vi laserstrålkastarna, men nästan ännu tydligare är LED-bakljusen som löper från ljusenhet till ljusenhet, hela vägen över bakvingen. Annat modernt är ytterbackspeglarna, som inte finns där. De är i stället, som så ofta på konceptbilar, ersatta av små kameror som visar vyn bakåt för föraren via en skärm. Även interiört är det framtid/nutid med kolfiberlätta skalstolar och flygplansinspirerad ratt. Här är det få knappar och vred som gäller samt racedetaljer som brandsläckare mellan stolarna och plats för två hjälmar strax bakom. Instrumentbrädan är helt och hållet tillverkad i kolfiberarmerad plast och en stor del av ytan är träimiterad för att påminna om den träfinish som dominerade instrumentbrädan i gamla 3.0 CSL.
BMW 3.0 CSL Hommage är för säkerhets skull, man vet ju aldrig på Concorso d’Eleganza Villa d’Este, utrustad med invändig säkerhetsbur i samma material som övriga interiören.
BMW nämner inte speciellt mycket om drivlinan. Det enda som sägs är att bakom de två stora njurarna i fronten finns en kraftfull rak sexa med eBoost-assistans, det vill säga förbränningsmotorn får hjälp och extra must från en elmotor.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se