BMW 3-serie facelift + laddhybriden 330e officiell – fakta, bilder och film
BMW:s bästsäljare 3-serie börjar i sin nuvarande form bli lite till åren och därför presenteras nu F30 och F31 LCI 2016, det vill säga facelift på BMW-språk. De visuella förändringarna är små medan de mekaniska är desto större, inte minst på drivlinesidan.
Sent 2011 presenterades generation F30 av BMW 3-serie. Under våren året efter dök F31 upp, det vill säga Touring-versionen. I dag, drygt tre år senare, har BMW bestämt sig för att det är dags för 3-serie facelift att visa upp sig.
Till utseendet är det inte mycket att skriva hem om eftersom förändringarna är små och för många knappt synbara. De största nyheterna på utsidan sitter i strålkastarna som numera finns med tillvalet LED-ljus och i bakljusen som är standardutrustade med samma sorts energisparande ljusteknik. BMW har samtidigt passat på att förändra slingornas utseende vilket ger ljusskygga betraktare (nattmänniskor) en annan ljusbild.
Stötfångarna fram och bak har förändrats en aning vilket kanske främst syns på de röda reflexglasens utformning.
Motorerna
I sedan- och standardutförande.
318i
136 hk, 0-100 km/h 8,9 s, 0,51 l/mil, 119 g/km
320i
184 hk, 0-100 km/h 7,2 s, 0,55 l/mil, 128 g/km
330i
252 hk, 0-100 km/h 5,9 s, 0,61 l/mil, 143 g/km
340i
326 hk, 0-100 km/h 5,2 s, 0,74 l/mil, 172 g/km
316d
116 hk, 0-100 km/h 10,7 s, 0,39 l/mil, 102 g/km
318d
150 hk, 0-100 km/h 8,6 s, 0,40 l/mil, 106 g/km
320d
190 hk, 0-100 km/h 7,3 s, 0,40 l/mil, 106 g/km
320d EDE
163 hk, 0-100 km/h 7,9 s, 0,39 l/mil, 102 g/km
325d
218 hk, 0-100 km/h 6,8 s, 0,49 l/mil, 0,49 g/km
330d
258 hk, 0-100 km/h 5,6 s, 0,49 l/mil, 129 g/km
335d
313 hk, 0-100 km/h 4,8 s, 0,54 l/mil, 143 g/km
330e
252 hk, 0-100 km/h 6,3 s, 0,21 l/mil, 49 g/km*
* Preliminära siffror
Interiören är också den uppdaterad även om det inte syns långa vägar. BMW säger sig ha uppdaterat materialen för högre kvalitetskänsla och för att ögat ska fröjdas har ventilationsutblåsen försetts med omhuldande kromdetaljer. Beroende på vilken ”Line” som valts är färgen olika på vissa av dessa kromlister (även på dörrarna). Mittkonsolens skjutbara lucka framför växelspaken/-väljaren är omgjord.
BMW ConnectedDrive och navigationssystemet är uppdaterat för att erbjuda fler möjligheter och tjänster inom uppkopplingsvärlden. En av de stora nyheterna är den förbättrade navigeringen med bättre grafik och framför allt fria kartuppdateringar under tre år. En annan är att 3-serie facelift kopplas upp med hjälp av LTE-teknik (inte riktigt 4G, men nästan och därmed betydligt snabbare hastigheter än 3G). BMW menar att 3-serie är första modellen i klassen att erbjuda LTE-uppkoppling.
Bakom ratten finner man också nyheter som ny, fullfärgs head up-display som presenterar det viktigaste om bilen och körningen, parkeringsassistans som numera även hjälper till vid parallellparkering samt automatisk parkeringssensor fram, det vill säga den slås automatiskt på när bilen närmar sig ett framförliggande objekt.
BMW har jobbat med chassit för att förhöja komforten samtidigt som den sportiga karaktären betonas. Fjädringen har därför optimerats och stötdämpningen blivit något styvare.
De absolut största nyheterna finner vi under huven på BMW 3-serie facelift modellår 2016. Vissa tidigare motoralternativ har ersatts med nya medan andra har uppdaterats. Gemensamt för dem alla är att de är anpassade till de europeiska lagkraven för avgasutsläpp – Euro 6.
Fyra olika bensinmotorer och sju olika dieselmotorer finns i den digra paletten. Samt en helt ny drivlina, men den läser du mer om ett par stycken längre ned.
I faktaboxen till höger hittar du specifikationerna för respektive motoralternativ. Alla siffror berör sedanmodellerna med standarddrivningen (normalt bakhjulen) och med standardtransmission (sexväxlad manuell låda alternativt åttastegad Steptronic-automatlåda).
Bensinmotorerna sträcker sig från 136 (trecylindriga 318i som ersätter 316i) till 326 hästkrafter (340i som ersätter 335i). Sistnämnda är en nyutvecklad rak sexa på tre liter. Mellanalternativen heter 320i och 330i (ersätter 328i).
Det finns ytterligare ett bensinalternativ, nämligen M3 Sedan. M3:ans 3,0-literssexa har dock samma specifikationer som tidigare (431 hk/550 Nm). Till denna modellversion består förändringarna av ovan nämnda exteriöra och interiöra, bland annat LED-strålkastarna.
Dieselmotorerna har ett effektspann som börjar på 116 hästkrafter (316d) och sträcker sig hela vägen upp till 313 hästkrafter (335d xDrive).
Snålast av alla motorer är 163 hästkrafter starka 320d EfficientDynamics Edition som släpper ut 99 gram koldioxid per kilometer i sitt snålaste utförande (sedan med automatlåda). Både sedanen och kombin (med automatlåda) blir i Sverige miljöbilsklassade vilket innebär att de är skattebefriade under fem år.
Det finns ytterligare ett bränslesnålt alternativ, men den kommer inte förrän under nästa år. Den heter BMW 330e (en modell som vi trodde skulle heta 328e och som vi redan har provkört
) och är en laddhybrid. I 330e sitter en fyrcylindrig bensinmotor på 2,0 liter som med assistans från en elmotor drar 0,21 liter per mil och släpper ut 49 gram koldioxid per kilometer trots totalt 252 hästkrafter, 440 newtonmeter och bra prestanda (0-100 km/h på 6,3 sekunder). Förbruknings- och utsläppssiffrorna är dock preliminära, men om de hålls på rätt sida 50-strecket (koldioxiden) betyder det att 330e i Sverige klassas som en supermiljöbil vilket berättigar köparna till en statlig premie på 40 000 kronor.xDrive-fyrhjulsdrift finns som tillval till 320i, 330i, 340i, 318d, 320d och 330d medan 335d redan i standardutförande är fyrhjulsdriven.3-serie facelift kommer till de svenska BMW-handlarna någon gång runt månadsskiftet mellan juli och augusti. Prispåslaget kommer, beroende på modellversion, att vara mellan 2 000 och 5 000 kronor och beror på att 3-serie från och med modellår 2016 har en högre grad av standardutrustning än tidigare.
https://youtu.be/PQ3R_1jhNF0https://youtu.be/JPJfRcoGDbs
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se